Ο Κώστας Σπηλιόπουλος για την κατάργηση των πανεπιστημιακών σχολών σε Ηλεία και Αιτωλοακαρνανία και οι ευθύνες της περιφέρειας

Η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας και της Κυβέρνησης να αποδεχθεί πλήρως και ενθέρμως την πρόταση του Πανεπιστημίου Πατρών για την κατάργηση των τεσσάρων πανεπιστημιακών τμημάτων Ηλείας και Αιτωλοακαρνανίας δεν εξέπληξε κανέναν. Ειδικότερα όσους είχαν διαβλέψει ότι η περίπτωση της Πάτρας ήταν η πρώτη εφαρμογή της νέας πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας, όπως παραδέχθηκε και η υπουργός κ. Κεραμέως σε ραδιοφωνική της συνέντευξη.

Επισημαίνουμε ότι η απόφαση αυτή είναι βιαστική και δε βασίζεται ούτε σε ορθολογικό σχεδιασμό, ούτε σε μακροπρόθεσμη ακαδημαϊκή προοπτική. Βασίζεται κυρίως στη συρρίκνωση από το σημερινό status quo, το οποίο, για να είμαστε ειλικρινείς, χρειάζεται αξιολόγηση, ανασχεδιασμό και όραμα για την επόμενη μέρα.

Υπάρχουν όμως ορισμένα δεδομένα που ξεπεράστηκαν βιαστικά χωρίς την απαραίτητη τεκμηρίωση

  1. Κανένα άλλο εκπαιδευτικό ίδρυμα δεν προχώρησε σε ανάλογη πρόταση, και τούτο διότι:
    1. Υπάρχει καινούργιος νόμος που θα εφαρμοστεί από φέτος για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια.
    2. Τα πανεπιστήμια θα ορίσουν τη βάση εισαγωγής και θα δουν τα αποτελέσματα.
  • Τα πανεπιστήμια θα υπογράψουν συμβόλαιο τετραετούς διαρκείας που θα καθορίσει τη χρηματοδότηση τους.
  1. Θα επανοικοδομηθεί ο θεσμός των ΤΕΙ.
  1. Η πρόταση του Πανεπιστημίου Πατρών δεν ήταν στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης όπως θα έπρεπε, αλλά σχέδιο καταργήσεων κυρίως για οικονομικούς λόγους.

Στο Περιφερειακό Συμβούλιο της περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας του Φεβρουαρίου 2021, είχαμε τονίσει ότι αν δεν κινηθούμε οργανωμένα, τεκμηριωμένα και πειστικά, θα αποτύχουμε και θα επανέλθουμε στη συζήτηση με πολύ δυσμενέστερους όρους.

Δυστυχώς, έτσι εξελίχθηκαν τα πράγματα.

 

Η ευθύνη της περιφερειακής αρχής είναι μεγάλη και αναμφισβήτητη. Ζητούσε τότε να παραμείνει το υπάρχον καθεστώς και να συζητήσουμε την πρόταση με το πανεπιστήμιο. Ως εκεί και τέλος.

Εμείς είχαμε προτείνει και δεν εισακουσθήκαμε:

  1. Να παγώσει η πρόταση του πανεπιστημίου και να μη βιαστούμε πριν δούμε την εφαρμογή του νέου νόμου, όπως κάνουν όλα τα άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας.
  2. Να συγκροτήσει η περιφέρεια επιτροπή μελέτης από ειδικούς που θα επεξεργαστεί μια πρόταση-μπούσουλα για το μέλλον με τα νέα δεδομένα που βρίσκονται επί θύρας. Την τέταρτη βιομηχανική επανάσταση, τον καινούργιος ακαδημαϊκός νόμος, τον ψηφιακός μετασχηματισμός, την πράσινη μετάβαση κλπ.
  3. Να δούμε σοβαρά, τεκμηριωμένα και πειστικά ποιες αλλαγές απαιτούνται, χωρίς τοπικισμούς και λαϊκισμούς.

Με βάση ασφαλώς ακαδημαϊκά κριτήρια αλλά και αναπτυξιακά, όπως και σύνδεσης με τις ιδιαιτερότητες της περιφέρειάς μας π.χ. Ολυμπία.

Μια τέτοια πρόταση θα ήταν ουσιαστικό εργαλείο για την ανάπτυξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.

Μετά την πρόσφατη συνάντηση που είχε ο Περιφερειάρχης με τον Πρωθυπουργό, ο κ. Φαρμάκης δήλωσε ότι είπε στον Πρωθυπουργό ότι η περιφέρεια διαφωνεί με την πρόταση του  Πανεπιστημίου Πατρών. Χωρίς να εξηγήσει τι σημαίνει αυτό. Ποιά ήταν η αντίδραση του Πρωθυπουργού και πώς υποστηρίζουμε αυτή την άποψη? Δεν ακούσαμε τίποτα.

Δυστυχώς η περιφέρεια έμεινε ουσιαστικά σε απόσταση, υποστηρίζοντας ουσιαστικά την πρόχειρη και βιαστική απόφαση του Υπουργείου Παιδείας και του Πανεπιστημίου Πατρών, για την κατάργηση των πανεπιστημιακών σχολών σε Ηλεία και Αιτωλοακαρνανία. Γι’αυτό και δεν υπάρχει κανένας, ούτε καν κυβερνητικός βουλευτής ή στέλεχος, να την υποστηρίξει.

Η αφωνία αυτή και κυρίως εκ μέρους της περιφέρειας δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά που οφείλουν να απαντηθούν με θάρρος και ειλικρίνεια.

Κυρίως όμως να πείσουν τους πολίτες ότι έγινε το σωστό, τόσο στη διαμόρφωση ακαδημαϊκού χάρτη του μέλλοντος, όσο και στην περιφερειακή ανάπτυξη στην οποία τόσο αναφερόμαστε.

Το θέμα ασφαλώς δεν τελείωσε εδώ και θα μας απασχολήσει πολλές φορές ακόμα.

Κώστας Σπηλιόπουλος