Μας εμπιστεύτηκαν οι συμπολίτες μας για να λύσουμε τα πραγματικά προβλήματα του Δήμου μας και όχι τα φανταστικά.
Η αγωνία ελαχίστων συμπολιτών μας να τεκμηριώσουν τους φανταστικούς λόγους της τοποθέτησης μιας κατασκευής, απόλυτα συνυφασμένης με τη λαϊκή παράδοση των εορταστικών ημερών που ακολουθούν, οδήγησε στην έκφραση ακραίων απόψεων και την σύνδεση της με τόσα άλλα παντελώς άσχετα. Η καλύτερη εξήγηση δόθηκε και από την κ. Τσουκαλά Πρόεδρο της ΔΗ.ΚΕ.ΠΑ. και από τον κ. Ηλιόπουλο, συγγραφέα του παραμυθιού για το οποίο έγινε η κατασκευή και τοποθετήθηκε σε άλλο σημείο της πόλης πέρυσι.
Τα υπόλοιπα ως αποκυήματα φαντασιών μόνο μπορεί να εκληφθούν.
Καλό είναι εμείς οι Χριστιανοί να εφαρμόζουμε τη φιλοσοφία της Χριστιανικής Θρησκείας μας εκεί που πρέπει σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας και να μην ψάχνουμε φαντάσματα εκεί που δεν υπάρχουν.
Σεβόμαστε και ευχαριστούμε την μεγάλη μερίδα των συμπολιτών μας, που με πολιτισμένο Χριστιανικό και ήπιο τρόπο, χωρίς φανατισμούς εκδηλώνονται θετικά για την πρωτοβουλία αυτή, οι οποίοι δίνουν και σημασία σε πολύ πιο σοβαρά ζητήματα ζωής και δημοτικής πολιτικής.
Δεν θα μας κατευθύνει η έτσι κι αλλιώς και από άλλους λόγους ορμώμενη αντίδραση σε όλα κάποιων πολύ λίγων πολιτών.
Ποιος φοβάται τους καλικάντζαρους;
Το Πάρκο των Χριστουγέννων του Αιγίου πέρσι, 2018, ήταν αφιερωμένο στο βιβλίο μου «Ο Καλικάντζαρος σώζει το καλικαντζαροχωριό», το οποίο από το 2008 που κυκλοφόρησε έχει γνωρίσει μεγάλη επιτυχία και είναι πολύ αγαπητό στα παιδιά.
Ο εξαιρετικός καλλιτέχνης Αλέξης Ασημακόπουλος είχε φτιάξει ένα υπέροχο Καλικαντζαροχωριό, το οποίο είχε εντυπωσιάσει όλη την Ελλάδα και είχε γίνει πόλος έλξης μικρών και μεγάλων.
Η νέα διοίκηση της ΔΗΚΕΠΑ, φέτος το 2019, προς τιμήν της, αποφάσισε μέρος του έργου αυτού αντί να σκουριάζει στις αποθήκες να τοποθετηθεί στην κεντρική πλατεία, διατηρώντας το μήνυμα που είχε, το οποίο δεν είναι άλλο από το: «Γιορτάστε παραδοσιακά».
Οι καλικάντζαροι σύμφωνα με τους μεγάλους λαογράφους μας Ν.Γ. Πολίτη και Φ. Κουκουλέ έμειναν στη μνήμη του λαού από τους μεταμφιεσμένους των βυζαντινών χρόνων, που κατά το Δωδεκαήμερο τριγύριζαν στους δρόμους πειράζοντας με αστεία τους ανθρώπους. Τα χωρατά τους κρατάνε όσο τα νερά είναι «αβάφτιστα», έως δηλαδή την παραμονή των Φώτων. Είναι, λοιπόν, «διαβατήριο» έθιμο για το πέρασμα από τη νύχτα στην ημέρα, μετά το χειμερινό ηλιοστάσιο, για τη νίκη του Χριστού στο σκοτάδι, με τη βάφτισή Του τα Φώτα.
Πρόκειται για μια παράδοση άρρηκτα συνδεδεμένη με τα ελληνικά έθιμα των Χριστουγέννων, την οποία συναντάμε σε πολλά έθιμα της Αιγιάλειας, αντίθετα με τα έλατα και τις φάτνες που είναι ξενόφερτα. Πολλές πόλεις με ανάλογες δράσεις προσελκύουν πλήθος τουριστών όπως τα Τρίκαλα με τον «Μύλο των ξωτικών».
Σέβομαι, αν και δεν συμφωνώ, την άποψη όσων φέτος θυμήθηκαν ότι δεν τους αρέσει το έργο του Αλέξη. Η Τέχνη περιέχει το στοιχείο της υποκειμενικότητας. Ένιωσα όμως την ανάγκη να μιλήσω εκ μέρους του Καλικάντζαρου και να τον υπερασπιστώ γιατί δεν μπορώ να ανεχτώ τις εντελώς αβάσιμες και παραπλανητικές ερμηνείες σκοπών και προθέσεών μας, οι οποίες εξυπηρετούν άλλα συμφέροντα, χωρίς να έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Αντίθετα την διαστρεβλώνουν.
Αφιερώνω σε όλους το τραγούδι του καλικάντζαρου, που τραγουδήσαμε πέρσι μαζί στο πάρκο:
Δώρα και παιχνίδια
λάμπουν στα μαγαζιά
Μήπως τα Χριστούγεννα
έγιναν πλαστικά;
Κανείς δεν φτιάχνει πια γλύκα
και δεν χαμόγελα;
Κανείς τους καλικάντζαρους
δεν τους φοβάται πια;
Μήπως όλα αλλάζουν
στο χρόνο που περνά;
Μα όχι, ο Χριστούλης μας
θα γεννηθεί ξανά.
Θα φέρει τα Χριστούγεννα
τα παραδοσιακά,
που είναι η γιορτή
για ΟΛΑ τα παιδιά.
Καλά Χριστούγεννα και Καλή επιτυχία στο φετινό πάρκο μας.
Βαγγέλης Ηλιόπουλος
Συγγραφέας Δάσκαλος – Θεολόγος
Πρεσβευτής ελληνικού παιδικού βιβλίου 2018
Κρατικό Βραβείο Παιδικής Λογοτεχνίας 2019