Το πλάνο αγοράς τρένων υδρογόνου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών

Το πλάνο αγοράς τρένων υδρογόνου του υπουργείου Υποδομών καιΜεταφορών ξεδιπλώνεται από εχθές καθώς ως κεραυνός εν αιθρίαανακοινώθηκε από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή.

Από το βήμα του πρώτου συνεδρίου της Καθημερινής, ο επικεφαλήςτου υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αποκάλυψε ότι υπάρχεισχέδιο για την προμήθεια τρένων με την τεχνολογία υδρογόνου.

Ποιος είναι ο βασικός σχεδιασμός

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το σχέδιο αυτό έχει ξεκινήσεινα συζητείται από το καλοκαίρι και όπως όλα δείχνουν παίρνεισάρκα και οστά. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως στόχος είναι ηαγορά περίπου 10 τρένων υδρογόνου με χρηματοδότηση από τοΤαμείο Ανάκαμψης από την ΓΑΙΑΟΣΕ.

Αυτή τη στιγμή ο βασικός σχεδιασμός αγοράς των τρένωνολοκληρώνεται και θα πρέπει να περάσει από την έγκριση τουΤαμείου Ανάκαμψης για να μπορέσει να υλοποιηθεί. Το κόστος κάθετρένου υπολογίζεται σε 12-13 εκατ. ευρώ και η συνολική αγορά θαχρηματοδοτηθεί περίπου κατά 60% από το πρόγραμμα του Ταμείου.

Εφόσον οριστικοποιηθεί το πλάνο, θα αποφασιστεί ανάλογα με τηδιαθεσιμότητα της αγοράς, πως θα προχωρήσει η διαδικασία τηςπρομήθειας αυτών των προηγμένων τρένων μέσα στο 2022. Ηπαραγγελία τους σύμφωνα με αυτό το χρονοδιάγραμμα θαδιαρκέσει από 2-4 χρόνια. Δηλαδή μπορεί υπό προϋποθέσεις ταπρώτα τρένα να φτάσουν στην Ελλάδα το 2024.

Μίσθωση στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Στόχος είναι τα τρένα αυτά να μισθωθούν από την ΓΑΙΑΟΣΕ στηνΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία μαζί με τα τρένα που θα δρομολογηθούν από τιςαρχές του 2022 και τα νέα τρένα που και αυτά που θα παραγγελθούνστο μέλλον να δημιουργήσουν ένα σύγχρονο στόλο.

Η τεχνολογία των τρένων υδρογόνου είναι σε αρκετά πρώιμοστάδιο σε παγκόσμιο επίπεδο. Σήμερα στην Ευρώπη τρέναυδρογόνου έχουν δρομολογηθεί σε δύο γραμμές σε Γερμανία καιΓαλλία. Πρόκειται για τα βραβευμένα Alstom Coradia iLint τα οποίαεκτελούν δρομολόγια σε περιφερειακό δίκτυα των δύο χωρών. Πιοπρόσφατο μοντέλο είναι το Alstom Coradia Polyvalent.

Τα τρένα σύμφωνα με πηγές με γνώση στο θέμα είναι πεντάδυμα,δηλαδή είναι μια αμαξοστοιχία με 4 βαγόνια επιβατών και ένακινητήριο βαγόνι. Τα τρένα μπορούν να αναπτύξουν ταχύτηταμέχρι και 160 χλμ/ώρα και να μεταφέρουν έως και 250 επιβάτες. Ηαυτονομία αυτών των τρένων υδρογόνου φτάνει τα 600 χιλιόμετρα.

Ιδανικά για γραμμές χωρίς ηλεκτροκίνηση

Είναι δηλαδή αρκετή για να καλύψει με επάρκεια ακόμα και τοβασικό σιδηροδρομικό δρομολόγιο μεταξύ Αθήνας-Θεσσαλονίκης.Ωστόσο βασική αρχή είναι πως τα τρένα θα μπορέσουν ναδρομολογηθούν σε γραμμές που δεν έχουν ηλεκτροκίνηση.

Αυτό σημαίνει πως μπορούν να καλύψουν το δίκτυο της ΒόρειαςΕλλάδας και περιφερειακά δρομολόγια όπως το Αθήνα-Καλαμπάκα(μέχρι και εκεί να εγκατασταθεί ηλεκτροκίνηση). Φυσικά είναιιδανικά και για τις ανάγκες του προαστιακού, τόσο στην Αθήναόσο και στη Θεσσαλονίκη.

Βάσεις υδρογόνου, όπως αναφέρουν πληροφορίες, υπολογίζεται ναδημιουργηθούν σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και πιθανόν και στηνΑλεξανδρούπολη. Είναι ένα σχέδιο που μπορεί να έχει εφαρμογήκαθώς πληρoί όλα τα κριτήρια χρηματοδότησης. Πρασινίζει τονσιδηροδρομικό στόλο γιατί δεν εκπέμπει αέριους ρύπους καιμειώνει ταυτόχρονα τη χρήση παλαιότερων τρένων.

Εξάλλου το υδρογόνο σήμερα θεωρείται το καύσιμο του μέλλοντοςκαι μία ενδεχόμενη προμήθεια τους θα έφερνε την Ελλάδα ως μιααπό τις πρώτες χώρες που τα ενσωματώνουν στις σιδηροδρομικέςτους μεταφορές.

Σύμφωνα πηγές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θαυπάρξουν επίσημες ανακοινώσεις όταν έχει ολοκληρωθεί καικλειδώσει ο σχεδιασμός.

 

ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ

https://ypodomes.com/ayto-einai-to-plano-agoras-trenon-ydrogonoy-toy-ypoyrgeioy-ypodomon-kai-metaforon/?utm_source=sendpulse&utm_medium=email&utm_campaign=NewsletterDaily