Όσοι παρακολουθούν από κοντά τις εξελίξεις στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών, γνωρίζουν ότι η κινητή τηλεφωνία «απογειώθηκε» όταν οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας αποφάσισαν να λανσάρουν την γνωστή πλέον σε όλους μας «καρτοκινητή» τηλεφωνία. Είμαστε πλέον κοντά στο σημείο που το αντίστοιχο μοντέλο θα υιοθετηθεί και στον χώρο της συνδρομητικής τηλεόρασης με στόχο την όσον το δυνατόν μεγαλύτερη διεύρυνση της πελατειακής βάσης.
Υψηλόβαθμο στέλεχος εταιρείας που διαχειρίζεται μια από τις δύο πλατφόρμες συνδρομητικής τηλεόρασης που λειτουργούν στη χώρα, περιγράφει την οικονομική διάσταση της συγκεκριμένης αγοράς. Όπως υποστηρίζει, η συνδρομητική τηλεόραση, έχει πολλά –και υψηλά- σταθερά κόστη καθώς πρέπει να επενδυθούν πολλά εκατομμύρια για τα δικαιώματα των αθλητικών μεταδόσεων, των κινηματογραφικών ταινιών κλπ. Τα κόστη αυτά είναι δεδομένα, είτε η εταιρεία έχει πολλούς συνδρομητές, είτε έχει λίγους. Ποιος είναι λοιπόν ο στόχος; Η όσο το δυνατόν ταχύτερη διεύρυνση της πελατειακής βάσης.
Μέχρι σήμερα, οι δύο ανταγωνιστές στον χώρο, ο ΟΤΕ και η FORTHnetακολουθούν παρόμοιο μοντέλο ανάπτυξης. Επενδύουν για την αγορά ελκυστικού περιεχομένου και απευθύνονται στους συνδρομητές με πανομοιότυπο τρόπο. Είτε προσφέρουν τη συνδρομητική αυτόνομα, είτε ως τμήμα ενός «πακέτου» υπηρεσιών το οποίο περιλαμβάνει συνδεση στο internetκαι παροχή τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών. Αυτό το μοντέλο, ναι μεν επιτρέπει την προσέλκυση συνδρομητών αλλά όχι με τόσο μεγάλη ταχύτητα καθώς υπάρχουν συγκεκριμένα εμπόδια:
- Ο πελάτης πρέπει να είναι διατεθειμένος να δαπανά ένα συγκεκριμένο σταθερό ποσό κάθε μήνα το οποίο κυμαίνεται από 25 έως 60 ευρώ ανάλογα με το τι θέλει να παρακολουθήσει
- Υπάρχει …χωροταξική δέσμευση στην παροχή της υπηρεσίας. Ακόμη και αυτός που θα αγοράσει το ακριβότερο πακέτο, μπορεί να κάνει χρήση μόνο σε έναν χώρο, εκεί δηλαδή όπου θα υπάρχει ο δέκτης, το δορυφορικό πιάτο κλπ.
Πώς μπορούν να ξεπεραστούν αυτά τα εμπόδια; Η εμπειρία στο εξωτερικό έχει δείξει τον δρόμο. Η απάντηση είναι το internet. Οι κάτοχοι του περιεχομένου –όπως είναι και ο ΟΤΕ και η FORTHnetεδώ στην Ελλάδα- λανσάρουν ευέλικτες υπηρεσίες οι οποίες επιτρέπουν στον χρήστη να κάνει παρακολουθεί το «κλειδωμένο» πρόγραμμα ακόμη και από ένα laptop, ένα tabletή ένα smartphoneμε μεγάλη οθόνη. Αυτή η υπηρεσία αφενός μπορεί να έχει ευέλικτες μορφές τιμολόγησης (π.χ πληρώνεις ένα μικρό ποσό και παρακολουθείς έναν συγκεκριμένο αγώνα ή προαγοράζεις μια πρόσβαση για συγκεκριμένες ημέρες) αφετέρου δεν εμπεριέχει γεωγραφικούς προσδιορισμούς. Ο καταναλωτής μπορεί να κάνει χρήση της υπηρεσίας από οπουδήποτε, αρκεί να υπάρχει μια γρήγορη σύνδεση στο διαδίκτυο.
Γιατί θα μπουν και οι ελληνικές πλατφόρμες σε αυτή τη διαδικασία; Πολύ απλά διότι αν δεν το κάνουν οι ίδιες, θα μπουν οι ξένοι παίκτες και θα τους πάρουν την αγορά. Η Netflixγια παράδειγμα (προσφέρει συνδρομές με χαμηλό κόστος που εξασφαλίζουν διαδικτυακή παρακολούθηση ταινιών και σειρών) έχει πάνω από 50 εκατομμύρια συνδρομητές σε περισσότερες από 40 χώρες και συνεχώς επεκτείνεται.
Τι θα γίνει στην Ελλάδα….
Τις επόμενες ημέρες, θα εξελιχθεί στην ελληνική αγορά ένα «πείραμα» το οποίο αν κριθεί επιτυχημένο, θα οδηγήσει σε ταχύτατο άνοιγμα της αγοράς της συνδρομητικής τηλεόρασης. Μέσω προσφοράς κυριακάτικης εφημερίδας, οι καταναλωτές θα αποκτήσουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν δύο «κλειδωμένα» κανάλια (ένα αθλητικό και ένα με ταινίες) της Novaχωρίς να πληρώνουν συνδρομή και χωρίς να έχουν εξοπλισμό. Πώς θα γίνει αυτό; Μέσω Internet. Αν υπάρξει ανταπόκριση, οι εξελίξεις θα είναι πολύ γρήγορες. Εκτιμάται ότι τόσο ο ΟΤΕ όσο και η FORTHnet (και ανεξάρτητα από το ποιες θα είναι οι μετοχικές εξελίξεις στην πλατφόρμα της Nova) θα λανσάρουν καινούργιες τιμολογιακές πολιτικές για πρόσβαση στα συνδρομητικά κανάλια μέσω διαδικτύου. Ουσιαστικά, θα φτάσουμε στο σημείο να μιλάμε για «καρτοσυνδρομητική» τηλεόραση και μια αγορά με εκατομμύρια πλέον και όχι εκατοντάδες χιλιάδες πελάτες.