Γρηγόρης Αλεξόπουλος: Τι κερδίσαμε τι χάσαμε – Αποτίμηση του συνεδρίου

Ως Αντιπεριφερειάρχης Αχαΐας, οφείλω να τοποθετηθώ σε σχέση με το Αναπτυξιακό Συνέδριο των προηγούμενων ημερών, κάνοντας μία ψύχραιμη και ρεαλιστική αποτίμηση.

Κατ’ αρχήν στο κρίσιμο και πολιτικό ερώτημα αν καλώς συμμετέχει και η Αυτοδιοίκηση σε συνέδρια της Κυβέρνησης, η θέση μου είναι ξεκάθαρη και αυτονόητη.

Φυσικά και ναι.

Δεν νοείται να εκπροσωπείς τους πολίτες της περιοχής σου, και να αρνείσαι να αναδείξεις τα θέματα που απασχολούν την τοπική σου κοινωνία, μέσα από ένα διάλογο με τη δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση της κοινοβουλευτικής μας Δημοκρατίας.

Έστω κι αν διακρίνεις ότι μέσω αντίστοιχων εκδηλώσεων, κάποιοι προσπαθούν να υφαρπάξουν μικροπολιτικά οφέλη, ή ότι αυτά τα συνέδρια γίνονται αντικείμενο μιας επικοινωνιακής πολιτικής προς όφελος της κυβέρνησης.

Αυτά τα κακώς κείμενα προθέσεων και δράσεων, οφείλουν (και το κάνουν) να τα αναδείξουν και να τα στιγματίσουν τα πολιτικά κόμματα και οι εκπρόσωποί τους.

Όταν όμως εκπροσωπείς την κοινωνία που ζεις, μέσα από έναν Αυτοδιοικητικό θεσμό, οφείλεις να συνδιαλέγεσαι, να διεκδικείς, να τεκμηριώνεις, να εργάζεσαι προς όφελος των συμπολιτών σου.

Το να φωνάζεις και να αφορίζεις είναι εύκολο, το να δουλεύεις, να προετοιμάζεις, να διεκδικείς και να υλοποιείς είναι το δύσκολο, αλλά αυτό κατά την γνώμη μου είναι υποχρεωμένοι να κάνουν όσοι είναι και νιώθουν Αυτοδιοικητικοί.

Είχα την ευθύνη για την πραγματοποίηση μίας συνεδρίας πολύωρης και άκρως ενδιαφέρουσας, στην οποία συμμετείχαν κορυφαίοι Υπουργοί με αρμοδιότητες σε θέματα που «καίνε» την περιοχή μας.

Κάνοντας λοιπόν μια, κατά το δυνατόν συνολική και αντικειμενική αποτίμηση όσων έγιναν και ακούστηκαν, μπορώ να καταθέσω τα εξής:

  1. Ε.Ο. Πατρών-Πύργου

 

Έχουμε καθυστερήσει πάρα πολύ, κανένα χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί κατά καιρούς δεν έχει υλοποιηθεί, και έχουν περάσει τρία χρόνια από τότε που το Υπουργείο αποφάσισε το έργο να «σπάσει» σε 8 κομμάτια και 8 εργολαβίες.

Έχουμε πει κατ’ επανάληψη ότι για εμάς ήταν λάθος αυτή η απόφαση, γιατί υπάρχει ο κίνδυνος της μη ολοκλήρωσης του έργου λόγω των πολλών εργολαβιών.

Έχουμε άλλωστε το παράδειγμα της Αμβρακίας Οδού και της μικρής περιμετρικής της Πάτρας που χρόνια τώρα δεν ολοκληρώνονται.

Ο φάκελος του μεγάλου έργου δεν έχει εγκριθεί από την Kομισιόν, με συνέπεια να μην μπορούν να υπογραφούν οι αντίστοιχες συμβάσεις και να έχουμε έναρξη εργασιών.

Ζητούμενο είναι και η διερεύνηση της ικανότητας των μειοδοτούντων εργοληπτών, να εκτελέσουν το έργο που τους αντιστοιχεί, κάτι το οποίο οφείλει να διερευνήσει το Υπουργείο. Συνεπώς δεν έχουμε καμία ουσιαστική εξέλιξη ή σαφές χρονοδιάγραμμα, που να προκύπτει όχι με βάση τις εκτιμήσεις αλλά τα στοιχεία.

 

  1. Τρένο- Εμπορικό Λιμάνι

 

Μετά το θέμα που προέκυψε με την αποκάλυψη για διακοπή του προαστιακού, είχαμε τη δέσμευση του Υπουργού για διακοπή των εργασιών αποξήλωσης των γραμμών που έχουν ξεκινήσει από τον Ψαθόπυργο έως το Ρίο.

Παράλληλα θα διερευνηθεί στο μεσοδιάστημα το αίτημα για υπογειοποίηση από το Ρίο έως την Κανελλοπούλου τεχνικά και οικονομικά, και χωρίς επιπλέον καθυστέρηση για την έλευση του τρένου στην Πάτρα. Αυτό σημαίνει ότι έως τότε θα υπάρχει δυνατότητα συνέχισης του προαστιακού έως το Ρίο.

Βέβαια όλα αυτά ταυτόχρονα, κατά την άποψή μου, δεν είναι δυνατόν να συμβούν, και υπενθυμίζω ότι αντίστοιχη πρωτοβουλία-υπόσχεση είχε δοθεί από το Υπουργείο και για την περίπτωση της διερεύνησης της αλλαγής χάραξης στο πρώτο τμήμα της Πατρών-Πύργου.

Σήμερα δημοπρατείται ως έχει το εν λόγω τμήμα.

Το νέο στοιχείο βέβαια αφορά τη δέσμευση για κοινή ένταξη σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα του έργου νέας σιδηροδρομικής γραμμής Κανελλοπούλου-Νέο Λιμάνι, καθώς και της κατασκευής του νέου εμπορικού Λιμένα της Πάτρας.

Δεν γνωρίζω πώς μπορεί να γίνει αυτό, και φαντάζομαι άμεσα θα εξειδικευτεί και θα ξεκαθαρίσει έτσι ώστε να γνωρίζουμε περισσότερα στοιχεία.

Το βασικό είναι, πως δηλώθηκε από πολλούς μέσα στο συνέδριο ότι υπάρχει άμεση ανάγκη το Λιμάνι της Πάτρας να γίνει κόμβος συνδυασμένων μεταφορών, κι αυτό δεν μπορεί να συμβεί αν δεν υπάρχει τρένο, νέο εμπορικό Λιμάνι και νέα Ε.Ο. Πατρών-Πύργου-Τσακώνα.

 

  1. Φυσικό Αέριο

Είναι θετικό ότι ξεκαθαρίστηκε από πλευράς Υπουργού ότι η πρόθεση της Κυβέρνησης είναι να γίνουν τα δίκτυα φυσικού αερίου στις τρεις πρωτεύουσες των τριών νομών μας.

Πρέπει να ξεκαθαρίσει και να εγκριθεί το ύψος χρηματοδότησης, πέραν αυτής της Περιφέρειας, από πλευράς Κυβέρνησης, για να κατασκευαστούν τα δίκτυα.

Η πρωτοβουλία της Π.Δ.Ε. και του ΤΕΕ πρέπει να ολοκληρωθεί με τη στήριξη της πολιτείας.

Άμεσα δε, να ξεκαθαρίσουν οι χωροθετήσεις των εγκαταστάσεων τροφοδοσίας των δικτύων.

  1. Φράγμα Πείρρου Παραπείρρου

Το υπόλοιπο και περίφημο πια 5% της ολοκλήρωσης του φράγματος, δεσμεύτηκε ο Υπουργός ότι θα ολοκληρωθεί έως το καλοκαίρι.

Η δέσμευσή του όμως για την συγκρότηση του φορέα Διαχείρισης άμεσα με νομοθετική ρύθμιση, είναι θετική καταρχήν, ασαφής δε, γιατί συνοδεύτηκε με τη ρήση «ο φορέας θα γίνει με όσους θελήσουν να συμμετάσχουν».

Δεν υπάρχει άλλος χρόνος για χάσιμο.

Είναι ευθύνη της κυβέρνησης να συστήσει το φορέα διαχείρισης και πρέπει να το κάνει. Δεν είναι δυνατόν να χάνονται ευκαιρίες για επενδύσεις που θα φέρουν νέες θέσεις εργασίας, λόγω καθυστερήσεων ή να μην μπορεί να προχωρήσει η επέκταση της ύδρευσης σε Δυτική Αχαΐα και Ερύμανθο λόγω της μη ύπαρξης φορέα.

Η μορφή του φορέα ας είναι αυτή που επιλέγει η κυβέρνηση αλλά να συγκροτηθεί  τώρα.

Οφείλω όμως να υπενθυμίσω σε όσους έχουν την άποψη να κρατικοποιηθεί η διαχείριση του φράγματος, ότι ελλοχεύει ο κίνδυνος της         « αξιοποίησης» ή «ξεπουλήματος» στο μέλλον, όπως έχει συμβεί σε πλείστες περιπτώσεις τα τελευταία χρόνια.

Εδώ η Αυτοδιοίκηση οφείλει να διεκδικήσει την ικανή χρηματοδότηση για τη διαχείριση του φράγματος, το κράτος να αναλάβει την ευθύνη του για τα αναγκαία μεγάλα έργα που τυχόν θα χρειαστεί να γίνουν στο μέλλον, όμως η συνολικότερη ευθύνη για το πώς και πόσο νερό θα φτάσει στους συμπολίτες μας να ανήκει στους Δήμους, και όχι στο απρόσωπο κράτος, ή πολύ περισσότερο σε έναν ιδιώτη που θα αγοράσει το φράγμα από το κράτος.

Εδώ είναι η ευθύνη μας.

  1. Απόδοση παραθαλάσσιου μετώπου

Η Υπουργός δεσμεύτηκε ότι άμεσα θα υπάρξει νομοθετική ρύθμιση για την παραχώρηση του χώρου στο Δήμο της Πάτρας.

Θεωρώ ότι πρέπει να υπάρξει μια μεγαλύτερη συνεργασία έτσι ώστε να μπορέσει άμεσα να προχωρήσει ο σχεδιασμός για την περαιτέρω αξιοποίηση του χώρου, μέσα από έναν μεγάλο διάλογο με την Τοπική Κοινωνία.

Μην χάνουμε άλλες ευκαιρίες.

  1. Νέο Διοικητήριο – Αξιοποίηση Λαδόπουλου

Είναι θετικό που αναγνωρίζεται η ανάγκη στέγασης των υπηρεσιών της Π.Δ.Ε. και εγκρίνεται ικανό ποσό για την κατασκευή του Διοικητηρίου της.

Σε σχέση με την Αξιοποίηση του Λαδόπουλου και τη συνεργασία με το Δήμο της Πάτρας και την Π.Δ.Ε. αναμένουμε να εξειδικευτεί το πλαίσιο της χρηματοδότησης καθώς και των κοινών ενεργειών που απαιτούνται να γίνουν, προκειμένου να υλοποιηθεί αυτή η δέσμευση.

 

  1. Άρδευση Δ. Αχαΐας από φράγμα Πηνειού

Δεν ελέγχθη κάτι ουσιαστικό, σε σχέση με χρονοδιαγράμματα, πέραν από την πρόθεση του Υπουργείου να προωθήσει τη μελέτη για το έργο αυτό. Η ΠΔΕ έγκαιρα έχει ζητήσει από το Υπουργείο την ολοκλήρωση της μελέτης και την ένταξη του έργου στο τρέχων ΕΣΠΑ έτσι ώστε να υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης. Πολύ δύσκολα όμως θα μπορέσει να πραγματοποιηθεί αυτό εφόσον δεν έχει προχωρήσει το θέμα της μελέτης. Η περιοχή έχει άμεση ανάγκη την υλοποίηση του έργου αυτού λόγω των τεράστιων προβλημάτων άρδευσης που αντιμετωπίζει, και δεν επιτρέπεται να καθυστερούμε άλλο.

  1. Αντιπλημμυρικά Έργα – Πάτρα – Αιγιάλεια

Ετέθη το θέμα χωρίς όμως να έχουμε σαφείς απαντήσεις, εκτός της πρόθεσης για την αλλαγή νομοθεσίας σε επίπεδο πολιτικής προστασίας.

 

Συνεπώς και συνοψίζοντας, για μια ακόμη φορά τέθηκε η ατζέντα της ευρύτερης περιοχής σε κοινό τραπέζι. Αυτήν την φορά ήταν σε κορυφαίο επίπεδο, με πολλούς Υπουργούς και τον Πρωθυπουργό της χώρας.

Για μια ακόμα φορά όμως, δεν υπήρχε η κοινή φωνή της διεκδίκησης από όλους μας.

Δυστυχώς αυτό το συναντώ πολλά χρόνια τώρα, μέσα στην πορεία μου στην Αυτοδιοίκηση.

Πολλοί μπερδεύουν την κομματική τους ιδιότητα με την εκπροσώπηση του συμπολίτη μας, μέσα από τον Αυτοδιοικητικό θεσμό που υπηρετούν.

Θα συνεχίσω να ελπίζω ότι μπορούμε όλοι εδώ στην Πάτρα, στην Αχαΐα, στην Δυτική Ελλάδα, να βρούμε την κοινή φωνή που θέλει ο πολίτης να έχουμε, έτσι ώστε να διεκδικήσουμε και να εξασφαλίσουμε όλα αυτά που του λείπουν.

Τότε θα έχουμε και καλύτερα αποτελέσματα.