Σταθερή αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου και του αριθμού των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, παράγοντες που αμφότεροι θεωρείται ότι μπορούν να τροφοδοτήσουν μια οικονομική άνθηση, καταγράφεται στην ελληνική αγορά. Ως αποτέλεσμα, η χώρα κατατάσσεται στις ανερχόμενες οικονομίες του χάρτη της Ευρώπης, τις οποίες, μάλιστα, έρευνα της Deloitte για λογαριασμό της PayPal, αποκαλεί “Οι Νέοι Ευρωπαϊκοί Τίγρεις” (The New European Tigers).
Στα 3,87 εκατ. ανέρχονται οι χρήστες e-commerce στην Ελλάδα. Στο 32% η διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίουΗ αξία της αγοράς του e-commerce στη χώρα μας ανήλθε στα $824 εκατ. το 2017, με τους χρήστες υπηρεσιών ηλεκτρονικού εμπορίου να φθάνουν τα 3,87 εκατ. και τη διείσδυση των online αγορών να διαμορφώνεται σε 32%. “Διαθέτοντας ένα μεγάλο αριθμό εταιρειών, που οδηγούνται όλο και περισσότερο από το Διαδίκτυο, η Ελλάδα επιδεικνύει μια εντυπωσιακή αύξηση στις διαδικτυακές πωλήσεις και στη διατήρηση επαγγελματικών προφίλ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης”, αναφέρει η έκθεση των PayPal και Deloitte, η οποία εξηγεί τις βασικές αρχές της οικονομικής άνθησης στην περιοχή και παρουσιάζει πιθανούς τρόπους για περαιτέρω προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης.
Οι συγγραφείς της έκθεσης μελέτησαν ενδελεχώς 13 χώρες, όλες κράτη – μέλη της Ε.Ε. Εκτός από την Ελλάδα, στο νοτιοανατολικό άκρο της Ευρώπης, περιλήφθηκαν οι εξής χώρες: Βουλγαρία, Εσθονία, Κροατία, Λετονία, Λιθουανία, Ουγγαρία, Πολωνία, Ρουμανία, Σλοβακία, Σλοβενία, Τσεχική Δημοκρατία και Φινλανδία.
Τα ευρήματα της έρευνας ανατρέπουν τους γενικούς μύθους σχετικά με τις χώρες αυτές και δείχνουν το πως “Οι Νέοι Ευρωπαϊκοί Τίγρεις” αναπτύσσονται χάρη στο τοπικό ταλέντο, την αυξανόμενη διείσδυση των νέων τεχνολογιών, την ανάπτυξη του κλάδου των ΜμΕ και κυρίως, στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Οικονομική δύναμη
Η ανερχόμενη οικονομική δύναμη της περιοχής είναι εμφανής μέσω της αυξανόμενης παραγωγικότητας, η οποία είναι κατά 9% υψηλότερη σε σχέση με το 2007, ποσοστό σχεδόν διπλάσιο από το αντίστοιχο της ανάπτυξης των παραδοσιακών πιο ανεπτυγμένων οικονομιών της Ευρώπης. Μάλιστα, μία στις τέσσερις μικρομεσαίες επιχειρήσεις εντός Ε.Ε. ήτοι 5,2 εκατ. από τις συνολικά 22 εκατ. εταιρείες της Ευρώπης εδρεύει σε μία από τις χώρες της περιοχής αυτής.
Το μεγάλο δυναμικό των τοπικών ταλέντων με την υψηλή μόρφωση, η στροφή στην ψηφιακή οικονομία και το ταχύτατα αυξανόμενο ηλεκτρονικό εμπόριο, 200% αύξηση στην περιοχή από το 2007, αποτελούν τις βασικές κινητήριες δυνάμεις της επιτυχίας αυτής.
Στην Ελλάδα, το 2015 υπήρχαν πάνω από 780.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ο αριθμός, όμως, αυτός αφορά αποκλειστικά και μόνο εταιρείες με προσωπικό έως 19 άτομα. Ενώ τα στατιστικά στοιχεία για τις ΜμΕ δεν είναι ακόμα πλήρη, το μερίδιο των “micro” επιχειρήσεων εξακολουθεί να είναι υψηλότερο από κάθε άλλη αναλυθείσα χώρα, υπογραμμίζοντας ότι ο κλάδος αυτός είναι ιδιαίτερα σημαντικός για την ανάπτυξη της χώρας.
Ο ρυθμός γέννησης (ο αριθμός των νέων εταιρειών με άνω των 10 υπαλλήλων ανά 1.000 ήδη υπάρχουσες) για εταιρείες με 10+ υπαλλήλους το 2015 ήταν 22,1%, σημαντικά υψηλότερος από την υπόλοιπη περιοχή και τη Δυτική Ευρώπη. Σύμφωνα με την έρευνα, η οικονομία της χώρας σκοράρει πολύ υψηλά στον τομέα της καινοτομίας, με ανάλογα αποτελέσματα με εκείνα των πλέον ανεπτυγμένων αγορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Θεμέλια επιτυχίας
Η οικονομική πρόοδος της περιοχής, σύμφωνα με τη μελέτη, προκύπτει από πολλούς παράγοντες. Ένας απ’ αυτούς είναι η ανάπτυξη της ψηφιακής υποδομής: το 2017 πάνω από το 80% των νοικοκυριών στις χώρες που μελετήθηκαν, διέθεταν Internet, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2008 ήταν κάτω του 50%. Κατά τα τελευταία 11 χρόνια, οι τοπικές εταιρείες έχουν βιώσει αύξηση άνω του 200% στο διαδικτυακό εμπόριο, ενώ το μερίδιο των εταιρειών που δέχονται ηλεκτρονικές παραγγελίες έχει αυξηθεί κατά 81%. Επίσης, το μερίδιο των ατόμων, που χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για το ηλεκτρονικό εμπόριο, έχει ανέβει κατά 100% την τελευταία δεκαετία, σε σύγκριση με το ποσοστό 40% σε άλλες χώρες της Ε.Ε. Σήμερα, ένας στους τέσσερις πελάτες, που κάνει online αγορές στην Ευρώπη προέρχεται από την αναλυθείσα στην έκθεση περιοχή.
Αναφορικά με τις διαδικτυακές πωλήσεις, ο κλάδος των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων πλησιάζει το μέσο όρο της περιοχής, με υψηλό ρυθμό βελτίωσης σε νευραλγικούς τομείς. Σύμφωνα με στοιχεία της PayPal, οι βασικές κατηγορίες online πώλησης για τις ελληνικές εταιρείες είναι οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες και η μόδα, ενώ οι πιο γρήγορα ανερχόμενες αγορές διαδικτυακών εξαγωγών είναι η Μεγάλη Βρετανία, οι ΗΠΑ και η Γερμανία.
Ταλέντο
Η έρευνα διαπιστώνει, εξάλλου, ότι το κόστος εργασίας στην περιοχή είναι χαμηλότερο και βρίσκεται ούτε στο 1/3 των εξόδων του πακέτου παροχών στην Δυτική Ευρώπη. Επίσης, υπάρχει η ξεκάθαρη δυναμική για την αξιοποίηση του τοπικού ταλέντου, λαμβάνοντας υπόψη ότι στην περιοχή διαμένει σχεδόν το 22% του πληθυσμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με παρόμοιο τρόπο, η περιοχή έχει δει σημαντική ανάπτυξη στις δεξιότητες και την απόδοση των πολιτών της (κατά τα πρόσφατα χρόνια, οι πολίτες της περιοχής έχουν αποκτήσει πιστοποιήσεις ΙΤ με διπλάσιο ρυθμό από την υπόλοιπη Ευρώπη.
Εξαγωγές
Οι χώρες της περιοχής επωφελούνται από την Ενιαία Αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία και διευκολύνει την ελεύθερη διακίνηση των κατοίκων, των αγαθών και των υπηρεσιών. Σήμερα, οι μικρές και οι μεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν την πηγή σχεδόν των μισών εξαγωγών. Παράγουν το 49% της συνολικής αξίας των πωληθέντων αγαθών και υπηρεσιών (κατά τέσσερις μονάδες παραπάνω σε σχέση με την Δυτική Ευρώπη).
Όπως παρατηρούν οι αναλυτές, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται σε χαμηλότερο επίπεδο εξαγωγών (€53 δις), με 18.200 εξαγωγείς, τουλάχιστον το 98% εξ αυτών είναι ΜμΕ, επιβεβαιώνοντας την αυξανόμενη ωριμότητα του καίριου αυτού κλάδου. Το μερίδιο των ΜμΕ σε όγκο εξαγωγών στην Ελλάδα είναι μεγαλύτερο από εκείνο της περιοχής που μελέτησε η Deloitte, και υψηλότερο από τον μέσο όρο της Δυτικής Ευρώπης.