Σκέψεις της Αθηνάς Σκανδάμη για τη Δίχρονη Υποχρεωτική Προσχολική Εκπαίδευση

Το 1957, η Διδασκαλική Ομοσπονδία της Ελλάδας πρότεινε στον τότε Πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Καραμανλή να καθιερωθεί η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση. Πέρασαν 61 χρόνια. Χρόνια ολόκληρα αγώνων, όπου ένα από τα πρώτα «συνθήματα» στις διεκδικήσεις του κλάδου ήταν η καθιέρωση της δεκατετράχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης και η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση .
Ευτυχής κατάληξη η 27η Φεβρουαρίου του 2018, ημερομηνία που βάζει τις βάσεις για μία σωστότερη αντιμετώπιση των μικρών μαθητών μας, για μια στοχευμένη και σε βάθος ενασχόληση με οτιδήποτε χρειάζεται βελτίωση και παρέμβαση πάνω στο κάθε παιδί. Ευτυχής συγκυρία, κατάκτηση, κατάσταση ή όπως αλλιώς θέλει κανείς να το πει το γεγονός ότι οι συνάδελφοι Νηπιαγωγοί είναι Επιστήμονες, με άριστη γνώση του αντικειμένου τους, με επιμορφώσεις και συνεχή αναζήτηση. Βοηθός στο έργο τους το Διαθεματικό Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών αποτέλεσμα έρευνας, άοκνης δουλειάς και βαθειάς γνώσης της νηπιακής ηλικίας 4-6 ετών.
Το νηπιαγωγείο είναι ο τόπος της χαράς, της δημιουργικής φαντασίας, της απόκτησης εμπειριών, στάσεων και δεξιοτήτων που διαρκούν μια ολόκληρη ζωή. Μέσα σε αυτό το πνεύμα, το Πρόγραμμα Σπουδών Προσχολικής Εκπαίδευσης σκοπό έχει να ενισχύσει την εικόνα ενός ικανού, δυναμικού, αποφασιστικού και αισιόδοξου παιδιού, ενός παιδιού που έχει την ικανότητα να αναπτύσσει σχέσεις, που θέλει να το σέβονται και να σέβεται, που είναι περίεργο και ανοιχτό προς πολλές εμπειρίες, που είναι δημιουργικό και αντιμετωπίζει τα προβλήματα ως πρόκληση.
Στο Πρόγραμμα Σπουδών που ακολουθείται σε όλα τα Νηπιαγωγεία, δίνεται έμφαση, κυρίως, στην πλήρη ανάπτυξη του παιδιού (προσωπική και κοινωνική συνειδητοποίηση, συναισθηματική ισορροπία, κινητικές δεξιότητες και γνωστική ανάπτυξη) και τα γνωστικά αντικείμενα αποτελούν μέσο για την ενίσχυση της ολόπλευρης ανάπτυξης. Η φιλοσοφία του στηρίζεται στο παιγνίδι (ελεύθερο και δομημένο) αφού αυτό αποτελεί για το παιδί φυσικό τρόπο μάθησης και το κύριο μέσο για την ολόπλευρή του ανάπτυξη.
Η Προσχολική Εκπαίδευση θεωρείται ως μέσο πρόληψης της σχολικής αποτυχίας και του κοινωνικού αποκλεισμού, γιατί προσφέρει πολύτιμο χρόνο στο παιδί να ωριμάσει και να ανακαλύψει τις δυνατότητές του μέσα από τις δομημένες δημιουργικές δραστηριότητες του ωρολογίου προγράμματος. Τα νήπια 4 έως 6 ετών, που χρόνια βρίσκονται μέσα στα Νηπιαγωγεία μας, αλλά με σοβαρές απώλειες λόγω της νομοθεσίας, θα έρθουν σε βάθος τριετίας στο φυσικό τους χώρο.
Η Αιγιάλεια μετά από πρόταση του Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας κ.Βαγγέλη Πασσά και της Προέδρου του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αιγιάλειας κας Αθηνάς Σκανδάμη, σύμφωνη γνώμη του Δημάρχου Αιγιάλειας κου Θανάση Παναγόπουλου και τελική εισήγηση του Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κου Κώστα Γιαννόπουλου, ανήκει στους Δήμους που θα εφαρμοστεί πιλοτικά η Δίχρονη Υποχρεωτική Εκπαίδευση.
Η Εκπαίδευση σε όλες της τις βαθμίδες είναι ο μόνος θεσμός που αμβλύνει τις ανισότητες, που κοινωνικοποιεί τα παιδιά, που κάνει τα παιδιά ψυχικά πιο υγιή, που συμβάλλει στην ολόπλευρη και ισόρροπη ανάπτυξή τους. Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα της δίχρονης προσχολικής δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης. Η μεγάλη επιτυχία της καθιέρωσής της, θα γίνει δικαίωση ενός αγώνα χρόνων του Εκπαιδευτικού χώρου, όταν την επόμενη τριετία γενικευτεί με την είσοδο όλων των νηπίων 4 ετών στα Νηπιαγωγεία μας, σε όλη την Επικράτεια.

Με εκτίμηση
Η Πρόεδρος του Συλλόγου
Εκπαιδευτικών Αιγιάλειας

Αθηνά Σκανδάμη
Νηπιαγωγός