ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ERASMUS+ KA2
Στα πλαίσια της δεύτερης διακρατικής συνάντησης των εταίρων εκπαιδευτικών και μαθητών από την Ιταλία, τη Φινλανδία και την Ελλάδα που συμμετέχουν στη Στρατηγική Σύμπραξη του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+/KA229 με τίτλο “inTOUR: Inclusive tourism for inclusive Europe” και η οποία πραγματοποιήθηκε στο σχολείο OSAO στην πόλη Oulu της Φινλανδίας, 10 μαθητές και 3 εκπαιδευτικοί του 1ου ΓΕΛ Αιγίου ταξίδεψαν στη Φινλανδία από 22 έως 29 Νοεμβρίου 2019.
Γενικοί σκοποί του προγράμματος είναι να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές στο θέμα της ένταξης και της προσβασιμότητας σε χώρους πολιτιστικής/φυσικής κληρονομιάς, δίνοντάς τους τα κατάλληλα ερεθίσματα ώστε να μπορέσουν να ασχοληθούν επαγγελματικά με τον συγκεκριμένο τομέα στο μέλλον. Ειδικότερα, στο σχολείο OSAO της Φινλανδίας, οι δράσεις επικεντρώθηκαν στην παρουσίαση επιλεγμένων καλών πρακτικών προσβασιμότητας σε χώρους πολιτισμού και φυσικής ομορφιάς της Φινλανδίας. Ταυτόχρονα δόθηκε η δυνατότητα στους μαθητές και καθηγητές να παρακολουθήσουν το διάσημο φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα που αναδεικνύει τη δημιουργικότητα και τις δεξιότητες των μαθητών, να συμμετάσχουν σε βιωματικές δράσεις εντός και εκτός του σχολείου, να εξασκήσουν την Αγγλική γλώσσα μέσα σε συνθήκες πραγματικής επικοινωνίας.
Η πρώτη μας μέρα στο Όουλου το Σάββατο 23/11/19 ξεκίνησε με ένα χαρούμενο καλωσόρισμα από την Φινλανδική ομάδα στο χώρο διαμονής μας, την δημιουργία διεθνικών ομάδων και την περιήγηση στο κέντρο του Όουλου ώστε κάθε ομάδα να συλλέξει πληροφορίες προσβασιμότητας για τα πιο σημαντικά τουριστικά αξιοθέατα της πόλης. Η περιήγηση ολοκληρώθηκε στο μουσείο της πόλης όπου είχαμε την ευκαιρία να μάθουμε την ιστορία της πόλης σε διάφορες χρονικές περιόδους. Μετά από φαγητό στο κύριο εμπορικό κέντρο Valkea είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε το φεστιβάλ φωτός Lumo που διοργανώνεται κάθε χρόνο αυτές τις ημέρες στην πόλη του Όουλου.
Η επόμενη ημέρα Κυριακή 24/11/19, δεν περιελάμβανε κάποια κοινή δραστηριότητα, και έτσι είχαμε την ευκαιρία να επισκεφτούμε το χωριό του Άγιου Βασίλη στο Ροβανιέμι, να περάσουμε στον Αρκτικό κύκλο και να νιώσουμε όλοι μας σαν μικρά παιδιά.
Την Δευτέρα 25/11/19 επισκεφτήκαμε το σχολείο και μετά από ένα σύντομο χαιρετισμό του Δ/ντή του σχολείου κ. Antii Roivamo, η ομάδα μαθητών κάθε χώρας παρουσίασε στους μαθητές των άλλων χωρών πληροφορίες για το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας της, τις φυσικές και πολιτιστικές ομορφιές της περιοχής της και πληροφορίες για το βαθμό τουριστικής προσβασιμότητας της χώρας της. Μετά το γεύμα στο εστιατόριο που υπάρχει στο χώρο του σχολείου, ο ειδικός μιας συμβουλευτικής εταιρίας σε θέματα προσβασιμότητας, κ. Marko Jaaskelainen, ενημέρωσε μαθητές και καθηγητές για την έννοια της προσβασιμότητας και για τις καλές πρακτικές που εφαρμόζουν οι τουριστικές επιχειρήσεις της Φινλανδίας. Στην συνέχεια οι μαθητές χωρίστηκαν σε διεθνικές ομάδες (8-9 μαθητές σε κάθε ομάδα) όπου συνεργάστηκαν, αντάλλαξαν πληροφορίες και δημιούργησαν μια κοινή παρουσίαση με θέμα τις προσβάσιμες τουριστικές περιοχές της πατρίδας τους. Αμέσως μετά οι Φιλανδοί μαθητές και εκπαιδευτικοί μας ξενάγησαν στους χώρους του σχολείου τους, μια σχολική μονάδα με εξαιρετική υλικοτεχνική υποδομή που θα τη ζήλευε ο καθένας.
Την Τρίτη 26/11/19 επισκεφτήκαμε μια μεγάλη φάρμα ταράνδων στην περιοχή του Pudasjavri, όπου είχαμε την ευκαιρία να δούμε ταράνδους από κοντά, να τους ταΐσουμε στο στόμα και να μάθουμε πληροφορίες για την εκτροφή τους. Μετά το γεύμα σε εστιατόριο που διατηρεί το σχολείο στην περιοχή επισκεφτήκαμε μια φάρμα με χάσκι και κάναμε για περίπου μισή ώρα safari πάνω σε έλκηθρο που έσερναν 5 ανυπόμονα για τρέξιμο και περιπέτεια σκυλιά haski μέσα στο χιονισμένο δάσος. Για τους περισσότερους από εμάς αυτή ήταν και η πιο φανταστική εμπειρία όλων των ημερών. Αργά το βράδυ επιστρέψαμε κατάκοποι αλλά γεμάτοι υπέροχες αναμνήσεις στο Όουλου.
Την Τετάρτη 27/11/19, τελευταία ημέρα του προγ/τος στο Όουλου, επισκεφτήκαμε το εκπαιδευτικό εστιατόριο του σχολείου Hilikku, στο οποίο οι μαθητές της ειδικότητας της μαγειρικής έχουν τη δυνατότητα να εξασκηθούν πρακτικά σε όσα μαθαίνουν στο σχολείο τους. Το εστιατόριο αυτό το διαχειρίζονται οι μαθητές και οι καθηγητές του σχολείου και γευματίζουν όχι μόνο μαθητές και καθηγητές του σχολείου αλλά και πολλοί κάτοικοι του Όυλου με ιδιαίτερα συμφέρουσες τιμές. Πριν το γεύμα μαθητές του σχολείου μας παρουσίασαν στην αίθουσα εκδηλώσεων καλές πρακτικές προσβασιμότητας Φινλανδικών ξενοδοχείων στην πόλη του Όουλου. Το αποχαιρετιστήριο γεύμα που ακολούθησε σερβιρίστηκε από τους μαθητές του σχολείου. Αμέσως μετά παραδόθηκαν τα πιστοποιητικά στους συμμετέχοντες του προγ/τος. Η μέρα τελείωσε με επίσκεψη στο επιστημονικό κέντρο Tietomaa, όπου είχαμε την ευκαιρία να πειραματιστούμε βιωματικά με κάποια από τα 150 επιστημονικά εκθέματα που διαθέτει το κέντρο και τα οποία σου δίνουν ερεθίσματα επιστημονικής εξήγησης για διάφορα φυσικά φαινόμενα. Επίσης είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε σε 3D ένα εντυπωσιακό ντοκιμαντέρ για την ιστορία της Κίνας στο auditorium του κέντρου. Αργά το απόγευμα αποχαιρετιστήκαμε με τις άλλες ομάδες των χωρών σε κλίμα συγκίνησης και κλείσαμε το επόμενο ραντεβού για τον Μάρτιο του 2020 στο Αίγιο, όπου θα πραγματοποιηθεί η τελευταία συνάντηση του έργου.
Την επόμενη μέρα Πέμπτη 28/11/19 αφήσαμε το Όουλου και πετάξαμε για την πρωτεύουσα της Φινλανδίας, το Ελσίνκι, στο οποίο επισκεφτήκαμε τα πιο σημαντικά αξιοθέατα και διανυκτερεύσαμε. Την Παρασκευή το μεσημέρι 29/11/19 ξεκίνησε το ταξίδι επιστροφής στην Ελλάδα.
Την Ελληνική παιδαγωγική ομάδα αποτελούσαν οι εκπαιδευτικοί Ηλίας Ανδρέου, Διαμαντόπουλος Νικόλαος, Σπανός Ηλίας και οι μαθητές Γκοτσόπουλος Παναγιώτης-Βασίλειος, Φιλιππάτος Γεώργιος, Αβράμη Ηλιάννα, Παπαγιαννοπούλου Φωτεινή, Χρυσικού Μαρία, Κορδού Μαρία, Φιλιππάτου Ειρήνη, Καϊμάκη Αλεξάνδρα, Ανδριοσοπούλου Άννα, Χριστοπούλου Μαγδαληνή-Λυδία-Σπυριδούλα. Τον Μάρτιου 2020 περιμένουμε στην Ελλάδα στο 1ο ΓΕΛ Αιγίου τους Ευρωπαίους εταίρους μας να τους προσφέρουμε την Ελληνική φιλοξενία.
Η εβδομάδα που διανύσαμε ήταν δημιουργική για όλους, ήταν μια εμπειρία ζωής. Γνωρίσαμε έναν καινούριο πολιτισμό, τις παραδόσεις, τις γεύσεις τους, την καθημερινότητά τους. Οι Φιλανδοί έχουν σαν κουλτούρα την ελευθερία στην έκφραση της γνώμης τους και σέβονται την γνώμη του άλλου, ακόμα και αν είναι τελείως αντίθετη από την δική τους. Εκείνο που μας έκανε περισσότερη εντύπωση ήταν το πόσο καλά περνάνε οι άνθρωποι εκεί πάρα τις τόσο χαμηλές θερμοκρασίες και πως καταφέρνουν να σου δίνουν την εντύπωση ότι δεν τους πτοεί τίποτα. Οι περισσότεροι από εμάς είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε σάουνα για πρώτη φορά στη ζωή μας! Γνωρίσαμε έστω και για λίγο το περιβόητο φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα, τη δομή και το σύστημα λειτουργίας των σχολείων τους και το συγκρίναμε με το δικό μας.
Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να έρθουν κοντά με παιδιά από διαφορετικές κουλτούρες, να συζητήσουν, να ανταλλάξουν απόψεις, να μάθουν τον τρόπο σκέψης τους και ζώντας μακριά από τους γονείς και την οικογένειά τους σε μια ξένη χώρα για μια εβδομάδα να γίνουν πιο ανεξάρτητοι. Γνωρίζοντας νέα άτομα και κάνοντας διάφορα πράγματα μαζί τους μπόρεσαν να καταλάβουν την έννοια της ομαδικότητας και της συνεργασίας και δέθηκαν περισσότερο μαζί τους. Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα δημιουργήθηκαν όμορφες φιλικές σχέσεις, με εκατέρωθεν υποσχέσεις συνέχισης της γνωριμίας, που ίσως εξελιχθούν σε καλές φιλίες στο μέλλον. Η επικοινωνία άλλωστε συνεχίζεται μέσω των σελίδων κοινωνικής δικτύωσης. Οι εξορμήσεις στους ταράνδους και τα χάσκι που συνόδευαν το πρόγραμμα έκαναν το ταξίδι συναρπαστικό και αξέχαστο. Δεν ήταν απλώς ένα ταξίδι, ήταν ένα μάθημα ζωής.