Η 11η Φεβρουαρίου έχει καθιερωθεί με ψήφισμα της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, ως Διεθνής Ημέρα των γυναικών και των κοριτσιών στην επιστήμη, ¨προκειμένου να επιτευχθεί πλήρης και ισότιμη πρόσβαση και συμμετοχή στην επιστήμη για τις γυναίκες και τα κορίτσια αλλά και η περαιτέρω υιοθέτηση της ισότητας των φύλων και της χειραφέτησης των γυναικών και των κοριτσιών¨.
Στο πλαίσιο της ατζέντας του διεθνούς Οργανισμού για την προώθηση της ισότητας των φύλων, κρίθηκε σκόπιμη η καθιέρωση μιας διεθνούς ημέρας παρατήρησης της ενασχόλησης των γυναικών με τις επιστήμες, καθώς τα σχετικά στατιστικά στοιχεία επιβεβαιώνουν για ακόμα μια φορά τα μεγάλα ποσοστά αποκλεισμού των γυναικών από την πλήρη συμμετοχή στην επιστημονική έρευνα. Παρόλο που περισσότερο από το 1/3 της επιστημονικής κοινότητας είναι γυναίκες, ελάχιστες από αυτές κατέχουν θέσεις κλειδιά ή τίθενται επικεφαλής. Ίσως επειδή ισχύει το στερεότυπο: «η Επιστήμη προάγεται και υπηρετείται από άνδρες και τα επιτεύγματά της είναι αποτέλεσμα της ανδρικής σκέψης».
Σύμφωνα με μελέτη του Οργανισμού που διεξήχθη σε 14 χώρες, το ποσοστό των γυναικών φοιτητριών που αποκτούν πτυχίο, μεταπτυχιακό και διδακτορικό σε τομέα που σχετίζεται με τις θετικές επιστήμες ανέρχεται σε 18%, 8% και 2%. Τα αντίστοιχα ποσοστά για τους άντρες φοιτητές ανέρχονται σε 37%, 18% και 6%. Ενώ υπάρχουν ακόμη και σήμερα πολλές χώρες, όπου οι γυναίκες αποκλείονται από την πρόσβαση στη γνώση .
Η Ένωση Γυναικών Ελλάδας με αφορμή αυτή την Ημέρα υπενθυμίζει ότι το αίτημα για ίσες ευκαιρίες παραμένει.
Ιστορικά, η πορεία των γυναικών στις Επιστήμες δεν ήταν εύκολη, γιατί το δικαίωμα στη μόρφωση για τις γυναίκες δεν θεωρείτο πάντα αυτονόητο.
Όμως παρά τα εμπόδια και τους αποκλεισμούς έχουμε σημαντικά παραδείγματα σπουδαίων γυναικών-επιστημόνων που ξεχώρισαν στο πέρασμα των αιώνων. Ξεκινώντας από τη φιλόσοφο- μαθηματικό –αστρονόμο Υπατία που δολοφονήθηκε από τον εξοργισμένο όχλο τον 4ο μ.Χ. στην Αλεξάνδρεια, περνώντας στα βυζαντινά χρόνια στην Άννα την Κομνηνή, την πρώτη ιστοριογράφο, και φθάνοντας στο σήμερα με τις θεαματικές πρωτιές των κοριτσιών στις πανεπιστημιακές σχολές και τις αρκετές γυναίκες ερευνήτριες, οι οποίες ξεπερνώντας τα στερεότυπα, καταφέρνουν μέσα από τις μελέτες τους να συνεισφέρουν στην επιστημονική πρόοδο, όπως προκύπτει από την Ιστορία των Φυσικών Επιστημών, τα αρχεία του θεσμού των βραβείων Nobel, την Ιστορία της Πληροφορικής.
Επειδή λοιπόν οι Επιστήμες-κυρίως οι θετικές-και η Τεχνολογία πρέπει να αποτελέσουν προνομιακό χώρο και για τις γυναίκες, είναι χρέος μας ως Γυναικεία Οργάνωση:
– να αναδείξουμε την ανάγκη άρσης κάθε περιορισμού με την ενσωμάτωση της διάστασης του φύλου σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης,
– να τονίσουμε ότι η πολυπλοκότητα του ρόλου των γυναικών δεν πρέπει να αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα και να δημιουργεί άνισες συνθήκες στην εξέλιξη τους ,
Ώστε να επιτευχθεί η ισόρροπη συμμετοχή των κοριτσιών και των γυναικών σε κάθε τομέα της επιστήμης , όπως και σε κάθε τομέα της ζωής .
Από τη Διοικούσα Επιτροπή
της Ένωσης Γυναικών Ελλάδας-παράρτημα Αιγίου