Δυναμικά κλείνουν τη χρονιά οι Έλληνες εφοπλιστές, με επενδύσεις εκατοντάδων εκατ. δολαρίων σε αγορές πλοίων, αλλά και νέες παραγγελίες. Μέσα στην εβδομάδα σε ελληνικά χέρια έχουν καταλήξει τέσσερα bulk carriers και δύο δεξαμενόπλοια, συνολικής αξίας 169 εκατ. δολαρίων, ενώ σε επίπεδο νέων παραγγελιών κυριαρχούν δύο LNG Carriers ύψους 370 εκατ. δολαρίων, με αποτέλεσμα το σύνολο των συμφωνιών να φθάνει σε αξία τα 569 εκατ. δολ.
Ειδικότερα, σε επίπεδο αγοραπωλησιών τα 169 εκατ. δολ. των Ελλήνων ήταν σε ένα σύνολο 290 εκατ. δολαρίων που «έπεσαν» στην αγορά μέσα στην εβδομάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Golden Destiny.
Στα second hand
Στη second hand αγορά, σε ελληνικά συμφέροντα πουλήθηκε το capesize «Five Stars Benjin» ναυπήγησης 2010, έναντι 23,1 εκατ. δολαρίων. Το πλοίο είναι χωρητικότητας 181.417 dwt, με αποτέλεσμα το τόνος μεταφορικής ικανότητας να κοστίζει 127,33 δολάρια.
Επίσης σε ελληνικά χέρια πέρασαν enbloc, έναντι 66 εκατ. δολαρίων συνολικά, τα bulk carriers Shangang Hongchang και Shagang Hongfa, ναυπήγησης 2011. Τα δύο πλοία είναι χωρητικότητας 179.460 dwt και το κόστος ανά τόνο είναι στα 183 δολάρια.
Τέλος, το Veronique D, χωρητικότητας 58.642 dwt, πουλήθηκε σε ελληνική εταιρεία έναντι 16 εκατ. δολαρίων, με τον τόνο να φτάνει σε αξία 135 δολάρια.
Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων υπήρχε, σύμφωνα με την Golden Destiny, μια συναλλαγή enbloc των Gulf Vision και Gulf Valour, έναντι 64 εκατ. δολαρίων.
Τα δύο πλοία ναυπηγήθηκαν το 2012 και 2013 αντίστοιχα και έχουν μεταφορική ικανότητα 114.700 δολαρίων το καθένα.
Στα DSME
Τα νέα στις παραγγελίες πλοίων έρχονται από τη Maran Gas του ομίλου Γιάννη Αγγελικούση και της Alpha Tankers της Άννας Αγγελικούση. Οι δύο εταιρείες προχώρησαν σε παραγγελίες δύο LNG Carriers στα ναυπηγεία της DSME για παράδοση το 2020, έναντι 370 εκατ. δολαρίων.
Ο όμιλος Αγγελικούση έχει πολύ στενή συνεργασία με τα ναυπηγεία της Daewoo (DSME), ειδικά σε ό,τι αφορά την κατασκευή των LNG Carriers. Με τη νέα παραγγελία ο όμιλος Αγγελικούση μέσω της Maran Gas θα ελέγχει έναν στόλο από 37 LNG Carriers και καθίσταται ένας από τους μεγαλύτερους πλοιοκτήτες μονάδων αυτής της κατηγορίας στον κόσμο.
Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι ο Έλληνας εφοπλιστής με την προαναφερόμενη παραγγελία ανεβάζει στις 101 τις συνολικές παραγγελίες πλοίων όλων των τύπων από το 1994 στα συγκεκριμένα ναυπηγεία.
Συνολικά φέτος τα DSME έχουν δεχθεί 16 παραγγελίες για LNG Carriers, ενώ ο συνολικός αριθμός των νέων παραγγελιών έφτασε τα 44. Σε αυτά περιλαμβάνονται και εφτά containerships καθώς και πέντε πολεμικά πλοία. Το σύνολο των παραγγελιών έχει φτάσει σε αξία τα 6,4 δισ. δολάρια, ενώ ο στόχος για όλο το έτος είναι στα 7,3 δισ. δολάρια.
Το σύνολο
Συνολικά 293 πλοία έχουν περάσει σε ελληνικά χέρια μέχρι τώρα μέσα στο 2018, σε σύνολο 1.400 συναλλαγών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipbroking, από αυτά 173 είναι bulk carriers, τα 80 δεξαμενόπλοια, τα 30 containerships και τα υπόλοιπα είναι πλοία μεταφοράς gas.
Το συνολικό ποσό των επενδύσεων στη second hand για τα ελληνικά συμφέροντα φτάνει τα 4,76 δισεκατομμύρια δολάρια, έναντι συνόλου 18,1 δισ. δολάρια.
Στη δεύτερη θέση ακολουθεί η Κίνα, με αγορές 202 πλοίων συνολικής αξίας 1,8 δισ. δολαρίων και στην τρίτη θέση εταιρείες νορβηγικών συμφερόντων με 69 αγορές 1,78 δισ. δολαρίων.
Ακολουθεί η Γερμανία με 67 αγορές πλοίων, πολύ μικρότερης αξίας όμως σε σχέση με τους Νορβηγούς, μόλις 405 εκατ. δολάρια.
Πιο κάτω στη λίστα με τις αγοραπωλησίες, σε ό,τι αφορά τον αριθμό πλοίων, βρίσκεται το Ηνωμένο Βασίλειο με 47 αγορές πλοίων αξίας όμως 1,74 δισ. δολαρίων, γεγονός που το κατατάσσει στην τέταρτη θέση αναφορικά με την αξία συναλλαγών.
(«ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ»)