Στις 17 Οκτωβρίου του 2017 ο Ντόναλντ Τραμπ χαιρέτιζε τη συνεισφορά της χώρας μας στο μπάτζετ του ΝΑΤΟ κατά τη διάρκεια της συνάντησής του με τον Αλέξη Τσίπρα στην Ουάσινγκτον.
Κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού στον Λευκό Οίκο είχε τεθεί και το ζήτημα της αναβάθμισης των F-16. “Αναβαθμίζουν τον στόλο των αεροσκαφών τους, αναβαθμίζουν τα F-16 που είναι καταπληκτικά αεροσκάφη”, ανακοίνωνε ο Ντόναλντ Τραμπ.
Η αρχική συζήτηση εξέταζε την αναβάθμιση και των 123 ελληνικών F-16 σε στην έκδοση Viper, δηλαδή στην πιο σύγχρονη εκδοχή του συγκεκριμένου τύπου αεροσκαφών. Τελικά, όπως έγινε γνωστό χθες, μετά την έκτακτη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ και τις ανακοινώσεις που ακολούθησαν, αναβαθμίζονται 85 εξ αυτών με το συνολικό κόστος να φτάνει στα 1,2 δις ευρώ. Το συνολικό ποσό θα αποπληρωθεί σε ετήσιες δόσεις περί των 110 εκατομμυρίων ευρώ σε μία δεκαετία, ενώ σύμφωνα με την κυβέρνηση, το κόστος αυτό δεν επηρεάζει τις δημοσιονομικές δεσμεύσεις της χώρας.
Η αναβάθμιση γίνεται με οπλικά συστήματα της Lockheed Martin που παρουσιάστηκαν το 2012 (F-16V).
Το F-16V ή Viper (δηλαδή Οχιά) είναι η τελευταία έκδοση του F-16 Fighting Falcon τέταρτης γενιάς και ενσωματώνει προηγμένες δυνατότητες και λειτουργίες, έτσι ώστε να ανταγωνίζεται τα F-35 και F-22.
Ένας από τους λόγους για τους οποίους η χώρα μας προχωρά στην αναγκαία αναβάθμιση, είναι το γεγονός πως πέραν της κλιμακούμενης τουρκικής προκλητικότητας των τελευταίων μηνών σε Αιγαίο και κυπριακή ΑΟΖ, η Τουρκία έχει παραγγείλει μαχητικά F-35, πέμπτης γενιάς. Έτσι, η έκδοση F-16V μπορεί να φέρει την απαραίτητη ισορροπία δυνάμεων στον εναέριο χώρο.
Τα νέα χαρακτηριστικά του Fighting Falcon
Τα F-16V μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την εξόντωση της αεράμυνας του εχθρού, για αποστολές αέρος-εδάφους και μάχες αέρος-αέρος. Μπορεί επίσης να εκτελέσει αποστολές βαθιάς διείσδυσης και να χρησιμοποιηθεί σε αεροναυτικές επιχειρήσεις. Το αεροσκάφος μπορεί να εντοπίσει και να παρακολουθεί δύσκολους στόχους σε οποιαδήποτε καιρική συνθήκη.
Στη νέα έκδοση των F-16 ενσωματώνεται το νέο ενεργό ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA) που δοκιμάστηκε τον Αύγουστο του 2014. Το ραντάρ παρέχει στον ιπτάμενο όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται τόσο για επίγειους όσο και για εναέριους στόχους.
Το F-16V μπορεί να οπλισθεί με μια σειρά βλημάτων αέρος-αέρος (AAM), συμπεριλαμβανομένων των υπέρυθρης καθοδήγησης AIM-9 Sidewinder, Magic II και ASRAAM, καθώς και των μεγάλου βεληνεκούς με καθοδήγηση ραντάρ AIM-7, Sky Flash και AIM-120.
Το αεροσκάφος υποστηρίζει επίσης την ενσωμάτωση των βλημάτων (για στόχους στη θάλασσα) AGM-119 / AGM-84 / AGM-65G και των πυραύλων AGM-65 Maverick για στόχους στο έδαφος, ενώ μπορεί να φέρει laser καθοδηγούμενες βόμβες και βόμβες GBU-15.
Ο προηγμένος σκοπευτής Sniper Advanced Targeting Pod (ATP) προσφέρει υψηλή ικανότητα στόχευσης και υποστηρίζει την καθοδήγηση βλημάτων με λέιζερ και GPS. Παρέχεται επίσης κράνος με ενσωματωμένα σκοπευτικά.
Το Viper είναι ακόμη εξοπλισμένο με αναβαθμισμένο εξοπλισμό ηλεκτρονικού πολέμου και σύγχρονα προειδοποιητικά συστήματα απειλών, συμπεριλαμβανομένων των jammers, των προειδοποιητικών δεκτών απειλής, των ηλεκτρονικών κεραιών ενεργοποίησης ηλεκτρονικής ασπίδας, καθώς και των συστημάτων υπερύθρων για να μπορεί να ανταποκριθεί σε όλα τα σενάρια μάχης-εμπλοκής.
Ένας από τους βασικότερους όμως λόγους αναβάθμισης, είναι το ζήτημα ενδοεπικοινωνίας.
Στα νέα F-16 ενσωματώνεται το σύστημα Link 16 με το οποίο τα 85 αεροσκάφη της χώρας θα μπορούν να ανταλλάξουν σημαντικές πληροφορίες μεταξύ τους. Μέχρι τώρα αυτό ήταν εφικτό μόνο για τα F-16 που βρίσκονται στον Άραξο, μιας και οι τέσσερις διαφορετικές εκδόσεις F-16 που διαθέτουμε σαν χώρα, δεν μπορούσαν να ενδοεπικοινωνήσουν μεταξύ τους.
Τα Viper θα μπορούν ακόμη να συνεργαστούν με το επόμενο αεροσκάφος 5ης γενιάς. Όταν ολοκληρωθεί το πρόγραμμα για την αναβάθμιση των 85 F-16 και με τα απάρτια των F-16Block 52 plus που θα έχουν περισσέψει, η ΕΑΒ αναμένεται να προχωρήσει μόνη της στην αναβάθμιση των F-16 Block 50 στο επίπεδο 52 plus.