Σχεδόν 25 χρόνια τώρα όλοι οι υπουργοί εκδίδουν εντολές για απαγόρευση των κινητών και όλων των ψηφιακών μέσων ήχου και εικόνας στα σχολεία, αλλά βέβαια κανείς δεν τα κατάφερε, ενώ οι εκπαιδευτικοί σηκώνουν με απόγνωση τα χέρια ψηλά.
Στην προσπάθεια αυτή επιδίδεται και πάλι το υπουργείο στέλνοντας σχετική οδηγία στα σχολεία με την υπογραφή του γ.γ. Γιάννη Παντή, για την οποία όπως λένε στο «Εθνος» εκπαιδευτικοί και κυρίως του Λυκείου «και ο ίδιος ο υπουργός να έρθει να το πει στους μαθητές, θα του γυρίσουν επιδεικτικά την πλάτη… γελώντας».
Στην οδηγία, η οποία στάλθηκε μετά από εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής στις σχολικές μονάδες, τονίζεται ότι οι μαθητές δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους κινητά τηλέφωνα εντός του σχολικού χώρου. Επίσης δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους και οποιαδήποτε άλλη ηλεκτρονική συσκευή ή παιχνίδι που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας εικόνας και ήχου.
Στόχος του υπουργείου Παιδείας πάντα ήταν να εξασφαλίσει την ομαλή λειτουργία των σχολείων αλλά και να προστατέψει τα προσωπικά δεδομένα των παιδιών αλλά και των εκπαιδευτικών. Τελικά όμως ποτέ δεν κατάφερε να «εξαφανίσει» τα κινητά από τα σχολεία, αφού δεν είχε και τη στήριξη των γονιών, οι οποίοι επιμένουν ότι νιώθουν ασφάλεια όταν μπορούν να επικοινωνούν με τα παιδιά τους κάθε στιγμή και ως εκ τούτου στην πράξη δεν συνδράμουν στην προσπάθεια της πολιτείας.
Στην οδηγία τονίζεται επίσης ότι οι εκπαιδευτικοί εκτός από τις διαθέσιμες από το σχολείο ηλεκτρονικές συσκευές (Η/Υ, tablets, laptops, διαδραστικούς πίνακες κ.λπ.) δύνανται να χρησιμοποιήσουν και τον δικό τους προσωπικό ηλεκτρονικό εξοπλισμό κατά τη διάρκεια της διδακτικής πράξης και για τις ανάγκες αυτής, αλλά και στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας γενικότερα, τηρώντας τους κανόνες ασφάλειας και τις σχετικές διατάξεις περί προστασίας προσωπικών δεδομένων των μαθητών και των εκπαιδευτικών.
Το υπουργείο Παιδείας προσπαθώντας να προλάβει κάθε «παρατράγουδο» επισημαίνει ότι «θα πρέπει να αποφεύγεται η ανάρτηση φωτογραφιών και βίντεο με μαθητές στους δικτυακούς τόπους των σχολικών μονάδων.
Οι φωτογραφίες αποτελούν δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, στο μέτρο που από αυτές δύναται να προσδιοριστούν, άμεσα ή έμμεσα, τα υποκείμενα των δεδομένων. Η επεξεργασία και κατά συνέπεια η ανάρτηση, η αποθήκευση σε ψηφιακά μέσα (π.χ. αναμνηστικού τύπου φωτογραφίες, βίντεο και δραστηριότητες της σχολικής ζωής) δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα επιτρέπεται μόνο όταν οι κηδεμόνες των μαθητών έχουν δώσει τη συγκατάθεσή τους».
Προβλήματα
Οπως τονίζουν οι εκπαιδευτικοί, τα κινητά τηλέφωνα προκαλούν σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία των σχολείων, ενώ έχουν παρατηρηθεί και τραγικά γεγονότα που αφορούν στην προσωπική ζωή των μαθητών και κυρίως των κοριτσιών.
Πιστεύουν δε ότι ούτε και οι ίδιοι πρέπει να παίρνουν τα κινητά μέσα στο σχολείο θυμίζοντας την περίπτωση συναδέλφου τους στη Β. Ελλάδα, ο οποίος το 2012 κατέγραφε με το κινητό του τις κινήσεις των μαθητριών στις σχολικές αίθουσες.
Βέβαια σύμφωνα με τα ισχύοντα και οι εκπαιδευτικοί οφείλουν κατά την ώρα της διδασκαλίας να έχουν θέσει εκτός λειτουργίας τα κινητά τους τηλέφωνα και οποιαδήποτε άλλη συσκευή που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας δεδομένων εικόνας και ήχου. Παράλειψη του ανωτέρω καθήκοντος αποτελεί πειθαρχικό αδίκημα.
Το τηλέφωνο στην τάξη κόβει βαθμούς
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, 3 στους 4 μαθητές ηλικίας 12-14 ετών, έχουν κινητά τηλέφωνα. Το ποσοστό ανεβαίνει για τους μαθητές λυκείου (15-18) καθώς φθάνει το 96,4%. Παράλληλα, οι μαθητές φαίνεται ότι έχουν σχέση εξάρτησης με τα κινητά τους τηλέφωνα, αφού δεν τα αποχωρίζονται ούτε μέσα στο σχολείο. Και αντί να παρακολουθούν το μάθημα βγάζουν φωτογραφίες, κάνουν αναπάντητες κλήσεις, ανταλλάσσουν μηνύματα, ακούνε μουσική και παίζουν παιχνίδια.
Και όλα αυτά συμβαίνουν παρά τη διαπίστωση των επιστημόνων ότι στα σχολεία στα οποία απαγορεύεται στους μαθητές να έχουν μαζί τους κινητό τηλέφωνο σημειώνεται ξεκάθαρη βελτίωση στους βαθμούς τους σε διαγωνίσματα. Σύμφωνα με έρευνα του London School of Economics, ο αντίκτυπος της απαγόρευσης του κινητού γι’ αυτούς τους μαθητές ισοδυναμούσε με μία ώρα επιπλέον την εβδομάδα στο σχολείο ή την επέκταση της διάρκειας του σχολικού έτους κατά πέντε ημέρες.
Οι ειδικοί διαπίστωσαν ότι μετά την απαγόρευση της χρήσης του κινητού, οι βαθμοί στα τεστ βελτιώθηκαν κατά 6,4%. Ο αντίκτυπος στους κακούς μαθητές ήταν ακόμη σημαντικότερος, με τη δική τους βαθμολογία στα διαγωνίσματα να βελτιώνεται κατά 14%.
aftodioikis.gr