Ομιλία παρέθεσε ο τομεάρχης Υποδομών της Νέας Δημοκρατίας και Βουλευτής Σερρών, κος Κώστας Καραμανλής στα πλαίσια του 6ου Αναπτυξιακού Συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στην Πάτρα, μιλώντας για τις θέσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης στον σχεδιασμό των υποδομών του μέλλοντος στη χώρα, ασκώντας παράλληλα κριτική στους χειρισμούς της Κυβέρνησης σχετικά με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των έργων την τελευταία τριετία.
Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του κου Καραμανλή:
Κύριε Υπουργέ,
Κυρίες και κύριοι,
Θα ήθελα κατ’αρχάς να ευχαριστήσω τους διοργανωτές για την πρόσκληση στο Συνέδριο της εφημερίδας Πελοπόννησος για τις αναπτυξιακές προοπτικές της Δυτικής Ελλάδας.
Ένα Αναπτυξιακό Συνέδριο εδώ στην Πάτρα, αυτήν τη χρονική στιγμή, αποτελεί ένα βήμα, ένα forum αν θέλετε, για έναν ουσιαστικό και εποικοδομητικό διάλογο.
Μεγάλη ευκαιρία όχι μόνο για να ανταλλάξουμε απόψεις, αλλά κυρίως για να πούμε Αλήθειες.
Να θέσουμε τις αναπτυξιακές προοπτικές του αύριο για την Πελοπόννησο και τη Δυτική Ελλάδα, μακριά από κενά λόγια, με ευθύνη και σοβαρότητα.
Ακούγοντας, όμως, τα ευχολόγια του κυρίου Υπουργού, είμαι αναγκασμένος να τον προσγειώσω στην πραγματικότητα, και να του θυμίσω το θεάρεστο έργο που εδώ και 3 χρόνια έχει επιτελέσει στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Ποιος είναι ο δεκάλογος που χαρακτηρίζει τη θητεία σας;
Πρώτον: Θεσμική παράλυση!
Με τον ελλειμματικό Νόμο 4412 παγώσατε εντελώς όλες οι δημοπρατήσεις.
Πάγωσε το ΕΣΠΑ για 9 μήνες σε όλους τους Δήμους, τους Φορείς και τα Υπουργεία της χώρας.
Προκλήθηκαν καθυστερήσεις σε έργα που ήδη υλοποιούνται, οδηγώντας σε αυξήσεις του κόστους, απώλεια χρηματοδοτικών πόρων κι ένα διοικητικό αλαλούμ.
Δεύτερο χαρακτηριστικό της θητείας σας: Απέχθεια προς τις Ανεξάρτητες Διοικητικές Αρχές
Η περίπτωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για τα περίφημα containers είναι γνωστή.
Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων σας είπε ότι παραβιάζονται διατάξεις του Εθνικού και του Ενωσιακού Δικαίου.
Και ποια ήταν η απάντηση;
Καταγγέλθηκαν οι Ανεξάρτητες Αρχές ως «οάσεις σπατάλης και ανομίας», που «δεν ελέγχονται από πουθενά» και «μόνο στο Θεό απολογούνται».
Τρίτο χαρακτηριστικό: Αποστροφή για τη διαφάνεια στα Δημόσια Έργα
Μία από τις πρώτες ενέργειες της κυβέρνησής σας ήταν η αναβολή της λειτουργίας του ΕΣΗΔΗΣ και των ηλεκτρονικών δημοπρατήσεων.
Τέταρτο χαρακτηριστικό: Πλήρης απουσία νέων έργων
Αυτό, άλλωστε, είναι και το πιο ανησυχητικό, αλλά και η απόδειξη ότι δεν μπορείτε να σχεδιάσετε, να υλοποιήσετε και να εκτελέσετε τα έργα της επόμενης 15ετίας.
Κύριε Υπουργέ, αν έχετε την καλοσύνη πείτε μου ΕΝΑ έργο που συμβασιοποιήσατε στα 3 χρόνια που είσαστε κυβέρνηση.
Δεν υπάρχει ούτε ΕΝΑ.
Και ποιο είναι το αποτέλεσμα;
Έχετε οδηγήσει τις τεχνικές εταιρείες στο να μην έχουν φυσικό αντικείμενο…
Και τι ακούγεται ότι πάτε τώρα να κάνετε;
Ένα μεγάλο δώρο στους εργολάβους…
Να επεκτείνετε τις υπάρχουσες συμβάσεις παραχώρησης!
Για μια τέτοια κίνησή σας να ξέρετε ότι δημιουργεί τεράστια ερωτηματικά.
Πέμπτο χαρακτηριστικό σας: Εκτόξευση του κόστους των έργων
Οι καθυστερήσεις που προκλήθηκαν από τη διακοπή των μεγάλων έργων την περίοδο του πρώτου εξαμήνου του 2015, όταν ο ΣΥΡΙΖΑ ζούσε τον μύθο του, οδήγησαν σε «πανοπροίκια» 500 εκατομμυρίων ευρώ!
Για να το πω πιο απλά…
Οι κορδέλες και οι φιέστες σας κόστισαν στον Έλληνα φορολογούμενο 500 εκατομμύρια ευρώ!
Έκτο: Πολλά λόγια, καθόλου έργα, τεράστιες καθυστερήσεις
Θα σταθώ – λόγω χρόνου – μόνο στο Πάτρα-Πύργος.
Παραλάβατε, το 2015, το έργο με έτοιμη δημοπράτηση και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.
Και τι το κάνατε;
Το σπάσατε στα 8, και τα μισά τα πήραν οι εκλεκτοί σας, δεν έχετε ξεκινήσει τίποτα, και δεν έχετε συμβασιοποιήσει τίποτα.
Έβδομο χαρακτηριστικό Το βόλεμα των «ημετέρων»
80 στην ΕΥΑΘ, 300 στην ΕΥΔΑΠ, 295 στο Μετρό και τελευταία 424 στην ΕΕΣΣΤΥ.
Συνεχίζετε δηλαδή τις πρακτικές του παλαιού ορθόδοξου ΠΑΣΟΚ.
Όγδοο: Κρατικοποίηση.
…ή όπως το λέτε εσείς στη γλώσσα σας «από-ιδιωτικοποίηση» επιχειρήσεων.
Όπως κι αν το πείτε, είναι βουτιά στο παρελθόν.
Η περίπτωση του ΟΑΣΘ είναι χαρακτηριστική.
Ένατο: Τραγική υποβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών.
Λιγότερα λεωφορεία στους δρόμους. Λιγότερα δρομολόγια.
Οι τιμές των εισιτηρίων αυξήθηκαν, αλλά τα έσοδα κατακρημνίστηκαν.
Και το δέκα το καλό σας: Το μπάχαλο με το ηλεκτρονικό εισιτήριο!
Μια απλή πολιτική, που χρησιμοποιείται σε όλον τον δυτικό κόσμο, εδώ με τις συνεχείς παλινωδίες σας και την προχειρότητα του σχεδιασμού σας το αναγάγατε σε μείζον πρόβλημα.
Και ποιος την πλήρωσε πάλι;
Ο απλός πολίτης που χρησιμοποιεί τα μέσα για να κινηθεί.
Τελικά, το εισιτήριο του λαϊκισμού είναι πολύ ακριβό!
Αυτά για να τελειώνουμε μια και καλή με τα κυβερνητικά ψεύδη και τις μεγαλοστομίες.
Κυρίες και κύριοι,
Ο ρόλος της αξιωματικής αντιπολίτευσης δεν είναι να κάνει μονάχα διαπιστώσεις, αλλά να κάνει κι ένα βήμα παραπάνω, γιατί πιστεύουμε απόλυτα πως μια σοβαρή κυβέρνηση οφείλει να έχει μία υπεύθυνη και ολοκληρωμένη Εθνική Στρατηγική για το σχεδιασμό και την υλοποίηση της επόμενης γενιάς έργων.
Πρέπει, επιτέλους, να συνεννοηθούμε – τόσο ο πολιτικός όσο κι ο τεχνικός κόσμος αυτής της χώρας για τα έργα που χρειαζόμαστε για την επόμενη 15ετία.
Και πάντα να τηρηθούν ορισμένες βασικές αρχές:
Πρώτον: Διαφάνεια παντού και ισονομία.
Δεύτερον: Προτεραιότητα στην περιφέρεια και ιδίως στις λιγότερο προνομιούχες περιοχές.
Τρίτον: Σεβασμός στο περιβάλλον, χωρίς, βέβαια, να φτάνουμε και στα άκρα της δήθεν ευαισθησίας που δεν επιτρέπει να γίνεται τίποτα.
Τέταρτον: Ολοκληρωμένος σχεδιασμός, μακριά από μικροπολιτικές σκοπιμότητες, αλλά και τοπικά συμφέροντα.
Και πέμπτον: Έμφαση στο αποτέλεσμα.
Ο τομέας των έργων δεν σηκώνει πολλά λόγια και θεωρητικολογίες.
Ή φέρνεις αποτελέσματα ή δεν φέρνεις.
Παράλληλα, στη Νέα Δημοκρατία έχουμε εκπονήσει μια σειρά από προτάσεις, χαράσσοντας τα βήματα της επομένης μέρας. Προτάσεις, τις οποίες είμαστε ανοιχτοί να τις συζητήσουμε διεξοδικά με τους αρμόδιους φορείς.
Γιατί εμείς βλέπετε – σε αντίθεση με την κυβέρνηση – είμαστε ανοιχτοί στο διάλογο. Δεν κρυβόμαστε πίσω από κλειστές πόρτες συνομιλώντας με τους φίλους μας.
Αρχικά, λοιπόν, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν οι μεγάλες κι ασύμμετρες εκπτώσεις. Μία πρόταση είναι να ακολουθήσουμε το μοντέλο που ισχύει σε πολλές άλλες χώρες και να αναθέσουμε την επίβλεψη και από ιδιώτες. Επίσης, το πρώτο που θα χρειάζεται ένα έργο θα είναι η μελέτη σκοπιμότητας και Βιωσιμότητας. Χρειάζεται να γίνει εκεί; Είναι σκόπιμο; Είναι βιώσιμο;
Μετά θα πρέπει να επικεντρωθούμε στην ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών έργων καθώς και στην κατασκευή των υπολειπόμενων, όπως – μια που είμαστε στην Πάτρα – του Πάτρα – Πύργος αλλά και το «Πύργος – Καλαμάτα» και η «σύνδεση του αυτοκινητόδρομου μέχρι την Ολυμπία».
Και μια που μιλάμε για το Πάτρα – Πύργος επιτρέψτε μου μια μικρή παρατήρηση, σε ό,τι αφορά στα οικονομικά του έργου. Με τον έναν και μοναδικό διαγωνισμό της ΝΔ, ο προϋπολογισμός του έργου ήταν 443 εκ. €.
Με τα 8 έργα του ΣΥΡΙΖΑ, 3,5 χρόνια μετά, ο προϋπολογισμός ξεπέρασε τα 450 εκ. €!
Για ποια οικονομία μιλάμε; Ποιο έργο τελικά είναι πιο φθηνό; Αυτό που τώρα θα ήταν έτοιμο και σήμερα θα λειτουργούσε ή αυτό που μετά από 3,5 χρόνια διαδικασιών, 8 εργολαβιών, δεν έχει ξεκινήσει ακόμα; Και με μεγαλύτερο προϋπολογισμό!
Εμείς στη Νέα Δημοκρατία έχουμε καταλήξει στην ανάγκη ύπαρξης σοβαρού και αξιόπιστου σιδηροδρομικού δικτύου. Γιατί αυτό που παρατηρεί κανείς είναι μια αναντιστοιχία ανάμεσα στο σιδηροδρομικό και το οδικό δίκτυο της χώρας.
Ενώ έχουμε ένα οδικό δίκτυο στην Ελλάδα εφάμιλλο με αυτό των ανεπτυγμένων χωρών της Ευρώπης, επειδή την περίοδο 2006-2008 σχεδιάστηκε το όραμα, το αντίστοιχο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας βρίσκεται αρκετά πίσω.
Ερχόμαστε, λοιπόν, εδώ στο σήμερα, στην Πελοπόννησο, στην Πάτρα, και βλέπουμε ότι δεν έχει υλοποιηθεί ένας σοβαρός σχεδιασμός για τη σύνδεση του λιμανιού με τον σιδηρόδρομο.
Κι εξηγούμαι:
Όλοι νομίζω συμφωνούμε ότι το λιμάνι της Πάτρας έχει την ευκαιρία να μετατραπεί σε ένα μεγάλο εμπορικό λιμάνι. Αλλά σήμερα, το τοπία είναι θολό.
Ο Πρωθυπουργός στην αρχή του έτους ανήγγειλε – γιατί άλλωστε στις αναγγελίες έργων είστε πρωταθλητές στον ΣΥΡΙΖΑ!!! – ότι το τελευταίο κομμάτι της ΠΑΘΕΠ, το Ρίο – Πάτρα θα γίνει με μελετοκατασκευή και θα δημοπρατηθεί. Σήμερα γνωρίζουμε ότι στο τέλος του χρόνου το τρένο θα φτάσει στο Αίγιο με διπλή σήραγγα, αλλά χωρίς ηλεκτροκίνηση.
Τα υπόλοιπα 3 στάδια του έργου, από Αίγιο σε Πάτρα, μένουν ουσιαστικά στα χαρτιά… Είναι στον αέρα… Έχουν μπει στη λίστα των λεγόμενων μεγάλων έργων, αλλά δεν έχει προχωρήσει τίποτα το ουσιαστικό.
Επομένως, με αυτούς τους ρυθμούς, το τρένο στην Πάτρα δεν θα φτάσει πριν το 2023 και τα σχέδια για υπογειοποίηση στον Άγιο Διονύσιο κι από κει στο λιμάνι κάνουν το έργο πιο ακριβό και πιο χρονοβόρο.
Αυτή είναι η αλήθεια!
Κυρίες και κύριοι,
Με την ολοκλήρωση των βασικών οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων και με την παρουσία της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου, της Ιόνιας, της Ολυμπίας οδού και του Ε65, αλλάζει ριζικά το αναπτυξιακό σχέδιο στην Πελοπόννησο, ιδιαίτερα στο κομμάτι των μεταφορών.
Όταν ολοκληρωθεί η σύνδεση του λιμανιού με τον σιδηρόδρομο θα επιτευχθεί η ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών.
Ενός τομέα που αναπτύχθηκε σημαντικά στη χώρα μας με την είσοδο της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά το 2008, όταν όλη η τότε αντιπολίτευση ήταν απέναντι.
Ποια είναι τα έργα του αύριο λοιπόν;
Αφού ολοκληρωθούν τα «μεγάλα» έργα, οι Υποδομές πλέον αποκτούν μια άλλη έννοια και σημασία για το μέλλον στη χώρα μας, πιο «κοινωνική»: Έργα «καθημερινότητας» και «ασφάλειας» του πολίτη που θα αφορούν:
– Την περιβαλλοντική διαχείριση των απορριμμάτων με σύγχρονες μεθόδους
– Την ολοκλήρωση του αντιπλημμυρικού σχεδιασμού και την εκκίνηση των έργων στα ευάλωτα σημεία και πόλεις της χώρας μας.
Πρόσφατα, άλλωστε, η Μάνδρα ξανα-βίωσε την έλλειψη αντιπλημμυρικών έργων.
– Και την ολοκλήρωση και καλή συντήρηση του περιφερειακού οδικού δικτύου της χώρας μας.
Παράλληλα, έργα «Τουριστικών Υποδομών» που θα αφορούν:
– Στη δημιουργία Μαρίνων, τουριστικών και αλιευτικών καταφυγίων σε νησιά, αλλά …
– Και τον εμπλουτισμό λιμενικών Υποδομών για πλοία κρουαζιέρας – διεθνούς εμβέλειας.
Κυρίες και κύριοι,
Εμείς στη ΝΔ έχουμε μια βασική διαφοροποίηση σε σχέση με την παρούσα κυβέρνηση.
Απεχθανόμαστε τα ψέματα και δεν τάζουμε έργα και υποδομές, χωρίς σχεδιασμό κι εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, όπως αυτό που κάνει η κυβέρνηση με τον ΒΟΑΚ.
Σχεδιάζουμε, εξετάζουμε τη βιωσιμότητα και τη σκοπιμότητα, μελετούμε, αξιολογούμε, δημοπρατούμε, συμβασιοποιούμε, και υλοποιούμε τα Έργα. Αυτό κάναμε, με αυτό πετύχαμε, κι αυτό πρόκειται να ξανακάνουμε όταν θα μας ξαναζητηθεί.
Σας ευχαριστώ πολύ.