Την παροχή οδηγιών για την κατάρτιση του προϋπολογισμού των δήμων ενόψει του οικονομικού έτους 2016, περιγράφει η Κοινή Υπουργική Απόφαση (26945/2015) των υπουργών Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και Οικονομικών (ΦΕΚ 1621/Β/31-07-2015).
Οι προϋπολογισμοί των δήμων για το 2016 θα πρέπει να είναι ρεαλιστικοί, ισοσκελισμένοι ή πλεονασματικοί.
Παράλληλα οι δήμοι πρέπει να ασκήσουν περιοριστική πολιτική στις δαπάνες και να τις συγκρατήσουν στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα. Σε ότι αφορά δε στις ανταποδοτικές υπηρεσίες τους, τα έσοδα και οι δαπάνες λειτουργίας τους θα πρέπει, υποχρεωτικά να είναι ισοσκελισμένα.
Αυτές τις τρεις βασικές υπογραμμίσεις περιλαμβάνει η Κοινή Υπουργική Απόφαση του υπουργού Εσωτερικών Ν. Βούτση και του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Δ. Μάρδα, που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα και αφορά στην κατάρτιση του προϋπολογισμού των δήμων για το οικονομικό έτος 2016.
Ειδικότερα στην απόφαση τονίζεται ότι «η δημοσιονομική θέση των ΟΤΑ ως φορέων Γενικής Κυβέρνησης πρέπει να είναι ισοσκελισμένη, ή πλεονασματική». Σε περίπτωση δε «που διαπιστωθεί ότι έχουν αναληφθεί υποχρεώσεις και πραγματοποιηθεί δαπάνες καθ΄ υπέρβαση των εγγεγραμμένων πιστώσεων του προϋπολογισμού, τα ποσά που αναλογούν στο ύψος αυτών, καταλογίζονται σε βάρος των οργάνων που ενέκριναν ή συνέπραξαν στην εκτέλεση της δαπάνης».
Επίσης στον προϋπολογισμό οι δήμοι θα πρέπει να εγγράψουν όλα τα έσοδα και τις δαπάνες τους, αλλά και «οι προβλέψεις μη είσπραξης εισπρακτέων υπολοίπων βεβαιωθέντων κατά τα παρελθόντα οικονομικά έτη εντός του οικονομικού έτους καθώς και το αποθεματικό».
Υποχρεωτικά εγγράφονται επίσης, εκτός των άλλων, η δαπάνη που αφορά πρόσληψη προσωπικού με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου ή μίσθωσης έργου, οι τοκοχρεωλυτικές δόσεις των δανείων που έχουν συναφθεί με το ΤΠΔ και λοιπούς πιστωτικούς οργανισμούς.
Περιορισμός δαπανών στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα
Στην ΚΥΑ υπογραμμίζεται επίσης ότι στον προϋπολογισμό πρέπει να εγγραφούν μόνο δαπάνες που μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τα έσοδα που αναμένεται να εισπραχθούν. Τονίζεται δε ιδιαίτερα «η ανάγκη άσκησης περιοριστικής πολιτικής στις δαπάνες γενικότερα, με υποχρέωση συγκράτησης αυτών στα χαμηλότερα, δυνατά επίπεδα». Ενδεικτικά αναφέρονται δαπάνες που πρέπει να περιοριστούν στις απολύτως αναγκαίες και επιβεβλημένες σε σχέση με το 2015, όπως δαπάνες υπερωριακής απασχόλησης, υπηρεσιακών μετακινήσεων, προμηθειών, τηλεφωνικών συνδιαλέξεων, κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος, επιχορηγήσεις φορέων.
Ισοσκελισμένα ανταποδοτικά τέλη
Σε ότι αφορά στις ανταποδοτικές υπηρεσίες (ύδρευση, καθαριότητα, φωτισμός) η ΚΥΑ ορίζει ότι στο σκέλος των δαπανών «θα πρέπει να γίνονται με γνώμονα το κόστος παροχής της υπηρεσίας σε συνδυασμό με το ύψος των εσόδων που αναμένεται να εισπραχθούν εντός του 2015. Σε περίπτωση που τα εισπραττόμενα έσοδα του έτους 2015 εκτιμάται ότι δεν θα καλύψουν τη δαπάνη της ανταποδοτικής υπηρεσίας του έτους 2015μ τότε το ποσό που δεν καλύπτεται θα πρέπει να συνυπολογιστεί στην απόφαση καθορισμού του ύψους των τελών για το έτος 2016, επιφέροντας αύξηση αυτών».
Για τον προσδιορισμό του ύψους των συντελεστών επιβολής των ανταποδοτικών τελών λαμβάνεται υπόψη ότι τα έσοδα πρέπει: Να είναι καλύπτουν το σύνολο των δαπανών των αντίστοιχων υπηρεσιών, ώστε να μη δημιουργούνται ελλείμματα. Να μην υπερβαίνουν το ύψους των δαπανών που απαιτούνται για την παροχή των ανταποδοτικών υπηρεσιών, «άλλως υποκρύπτεται φορολογία, κατά παράβαση της αρχής της ανταοποδοτικότητας». Και, τρίτον, να καλύπτουν αποκλειστικά και μόνο τις δαπάνες των αντίστοιχων υπηρεσιών και όχι άλλες δαπάνες του δήμου.
Δείτε την ΚΥΑ, ΕΔΩ.