Τα 7 χρόνια κρίσης άλλαξαν – μεταξύ τόσων άλλων πτυχών της οικονομικής ζωής της χώρας – εντελώς τον κλάδο του αυτοκινήτου, με κατακλυσμιαίες επιπτώσεις που δεν είναι καν συγκρίσιμες με άλλες χώρες του ευρωπαϊκού νότου.
Όπως ήταν προφανές και από τα νούμερα που παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Εισαγωγέων Αυτοκινήτου, Γιώργος Βασιλάκης, η κατρακύλα συνεχίζεται και στους πρώτους μήνες του 2016, κυρίως από την μέχρι πριν λίγες μέρες αναμονή για την παράταση του μέτρου της απόσυρσης, η καθυστέρηση της οποίας είχε κυριολεκτικά βάλει την αγορά στην κατάψυξη.
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο που προέκυψε από τα στοιχεία του ΣΕΑΑ και που καταρρίπτει το μύθο του Έλληνα που ξοδεύει αλόγιστα για ένα αυτοκίνητο, είναι πως ακόμη και το 2008, πριν μπούμε στην κρίση, τα αυτοκίνητα στη χώρα (μετρούμενα ανά 1000 κατοίκους) ήταν σαφώς κάτω από τον μέσο όρο της ΕΕ, με 24,2 έναντι 33,4. Το ίδιο νούμερο για το 2015 ήταν στο 7,0. Η δε μέση ηλικία των επιβατικών βρίσκεται στα 12,3 χρόνια, ενώ στην ΕΕ ο μέσος όρος είναι τα 7.
Ο πρόεδρος του ΣΕΑΑ ωστόσο έδωσε και μερικούς άλλους σημαντικούς λόγους, μη συνδεμένους ευθέως με την οικονομική κρίση, που συμβάλλουν στις συνεχιζόμενες πιέσεις της αγοράς.
Έκανε αναφορά στο θέμα των ΚΤΕΟ και τον ακόμα απαράδεκτο αριθμό μη ελεγχόμενων οχημάτων που εκτός των προφανών κινδύνων που ενέχει για την ασφάλεια των οδηγών, ‘κοστίζει ‘ στην αγορά του αυτοκινήτου και των ανταλλακτικών. Πρόσθεσε πως η λειτουργία των ιδιωτικών ΚΤΕΟ δεν ελέγχεται επαρκώς. Αποκάλυψε δε πως ο ΣΕΑΑ προσφέρθηκε να συστήσει και να χρηματοδοτήσει ο ίδιος εταιρεία που θα κάνει ελέγχους στα ΚΤΕΟ αλλά πως κάτι τέτοιο δεν έγινε δεκτό στις επαφές του με την κυβέρνηση.
Το θέμα που ‘καίει ‘ όμως περισσότερο τους εισαγωγείς, σύμφωνα με τον πρόεδρο, είναι τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα τα οποία έχουν εκτοξευτεί στα χρόνια της κρίσης, από το 8,5% των συνολικών ταξινομήσεων το 2010 ndash; που σημείωσε πως ήταν ήδη υπερδιπλάσιο της ΕΕ – στο 21,4% το 2015. Όπως σημείωσε ο κ. Βασιλάκης, όλα άλλαξαν το 2014 που η προηγούμενη κυβέρνηση άλλαξε τον τρόπο φορολόγησης στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα με νέους συντελεστές απομείωσης της αξίας κάνοντας την απόκτησή τους πολύ ευνοϊκότερη, καννιβαλίζοντας τα καινούργια αλλά και τα εγχώρια μεταχειρισμένα. Ήταν τόσο σφοδρή η αλλαγή σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, που κανείς δεν περίμενε τι θα επακολουθούσε.
Και τώρα οι εισαγωγείς κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου διότι, υπάρχουν σκέψεις στο οικονομικό επιτελείο για τριετή παράταση τροπολογίας που έληξε στο τέλος Μαρτίου που προβλέπει την ευνοϊκότερη φορολογική μεταρρύθμιση των εισαγομένων μεταχειρισμένων, μέσω της αναβολής της προσαύξησης του Τέλους Ταξινόμησης που προβλέπεται στα παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας αυτοκίνητα. Ο κ. Βασιλάκης εκτίμησε πως αν το μέτρο επεκταθεί, το 2016 θα πουληθούν 10.000 λιγότερα καινούργια αυτοκίνητα, με απώλεια εσόδων για το κράτος ίση με 51 εκατ. Ευρώ. Τόνισε επίσης πως τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα μαστίζονται από το φαινόμενο των γυρισμένων χιλιομέτρων σε δυσθεώρητα ποσοστά, με ευθύ αντίκτυπο την εξαπάτηση του αγοραστή αλλά και παράπλευρες συνέπειες στο κόστος συντήρησης και την επιβάρυνση του περιβάλλοντος.
Ακόμη, ο πρόεδρος του ΣΕΑΑ στάθηκε και στο μέτρο της απόσυρσης του οποίου – πλην τη χαρακτηριστική καθυστέρηση χρονικής επέκτασης φέτος ndash; καυτηρίασε το σχεδιασμό, που προσέφερε μόνο κίνητρα χωρίς, όπως ισχύει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, η νομοθεσία να συνοδεύεται και με αντικίνητρα για τη διατήρηση ενός παλιού οχήματος.
Για την αναστροφή του κλίματος και την αντοχή του κλάδου, που έχει κύκλο εργασιών 1,7 δισ. ευρώ, αποδίδοντας ΦΠΑ ετησίως περί τα 500 εκατ. ευρώ, απασχολώντας 9.300 εργαζόμενους (ένα πολύ μικρό κλάσμα του συνολικού δυναμικού πριν την κρίση) αλλά και εμφανίζοντας συνολικό δανεισμό 1,54 δισ. ευρώ, ο ΣΕΑΑ έθεσε μία σειρά από στόχους:
-Την άμεση, δίχως νέα παράταση, εφαρμογή της προσαύξησης του Τέλους Ταξινόμησης που προβλέπεται στα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα.
-Την άμεση προσαρμογή των απομειώσεων του Τέλους Ταξινόμηση για την ηλικία και τα χιλιόμετρα των εισαγομένων μεταχειρισμένων στα πραγματικά επίπεδατων εγχωρίων αυτοκινήτων.
-Τον αυστηρό έλεγχο για την υποχρέωση καταβολής ΦΠΑ στη χώρα μας.
-Την επιτυχή λειτουργία της Επιτροπής του Υπ. Οικονομικών για την αναμόρφωση της φορολογίας του αυτοκινήτου.
-Τη δημιουργία μητρώου οχημάτων (με το ιστορικό χρήσης κλπ) για πιο αξιόπιστο έλεγχο μεταχειρισμένου από τον υποψήφιο αγοραστή
-Την εκλογίκευση της φορολογίας των καυσίμων.
-Την καλή λειτουργία των ΚΤΕΟ, με την έναρξη ελέγχου αυτών από ανεξάρτητη αρχή και την αυστηροποίηση του πλαισίου ποινών σε περίπτωση κακής λειτουργίας αυτών.