Ο Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας, Τάσος Κουράκης, κατά την ομιλία του επί των προγραμματικών δηλώσεων της Κυβέρνησης στη Βουλή, αναφέρθηκε στις άμεσες πρωτοβουλίες του Υπουργείου, για τη δημιουργία μίας «δημόσιας, δωρεάν, δημοκρατικής, υψηλού επιπέδου Εκπαίδευσης» όπως χαρακτηριστικά τόνισε, με τις πρωτοβουλίες αυτές να αφορούν το σύνολο των Βαθμίδων της Εκπαίδευσης και των διαδικασιών αυτών.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, κυριότερα, αναφέρθηκε στις παρακάτω πρωτοβουλίες στον χώρο της Παιδείας και ειδικότερα, της Εκπαίδευσης:1. Αναβάθμιση της ενισχυτικής διδασκαλίας και της πρόσθετης διδακτικής στήριξης.
2. Ενίσχυση των Ελληνοπαίδων του Εξωτερικού.
3. Ανάπτυξη της αντιρατσιστικής εκπαίδευσης.
4. Ουσιαστική ανάπτυξη της εκπαίδευσης των Μουσουλμανοπαίδων της Θράκης.
5. Ευθυγράμμιση του θεσμικού πλαισίου με τα όσα ορίζονται για τα ΑμεΑ.
6. Εκπόνηση προγραμμάτων στήριξης, που αναφέρονται σε ευάλωτες ομάδες, όπως άτομα με οικονομική ανέχεια, Ρομά κ.ά.
7. Τερματισμός καταργήσεων και συγχωνεύσεων Σχολικών Μονάδων, καθώς και επανεξέταση Σχολικών Μονάδων που καταργήθηκαν.
8. Παύση ισχύος μνημονιακών νόμων, «που διέλυσαν την Παιδεία» όπως χαρακτηριστικά είπε ο αν. Υπουργός.
9. Αλλαγές σε όλες τις Βαθμίδες της Εκπαίδευσης, με ευρύ διάλογο, με όλους τους εμπλεκομένους.
10. Προληπτική ιατρική, εμβολιασμοί και επισιτιστική βοήθεια (προγεύματα και μικρά γεύματα) σε σχολεία της Χώρας, σε συνεργασία με συναρμόδια Υπουργεία, για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης.
11. Επανασχεδιασμός αναλυτικών προγραμμάτων και σχολικών εγχειριδίων, με στόχο την αναδιάρθρωση της ύλης και μείωσης του όγκου των πληροφοριών, με στόχο την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης.
12. Μείωση των μαθητών ανά τμήμα και δημιουργία μόνιμων θέσεων εκπαιδευτικών.
13. Εισαγωγή μαθημάτων αισθητικής αγωγής, καλλιέργειας των τεχνών, φυσικής αγωγής, αγωγής υγείας, περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, πληροφορικής, αγωγής του δημοκρατικού πολίτη, στις ήδη παραδοσιακές εγκύκλιες γνώσεις (μαθήματα).
14. Σταδιακή επαναφορά περισσότερων Ξένων Γλωσσών στα σχολεία, με την παροχή πιστοποιητικών Γλωσσομάθειας από το Δημόσιο Σχολείο.
15. Λειτουργία των σχολείων και μετά το πέρας της εκπαιδευτικής διδασκαλίας, με στόχο να λειτουργήσουν ως «Κέντρα Δημιουργίας, Πολιτισμού και Αθλητισμού», σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους κατοίκους.
Οι αλλαγές στο Λύκειο
1. Ισοτιμία Γενικής και Τεχνικής Επαγγελματικής Κατεύθυνσης, με στόχο το Ενιαίο Σχολείο Θεωρίας & Πράξης, στη “λογική” του Πολυκλαδικού Λυκείου.
2. Αποσύνδεση των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων από τη διαδικασία εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
3. Επαναφορά του γενικού μέσου όρου 9,5 για την προαγωγή από τη μία τάξη στην άλλη.
4. Κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων στην Α’ & Β’ Λυκείου, από το τρέχον σχολικό έτος, και της υποχρεωτικής επιλογής του 50% των θεμάτων των εξετάσεων από την «Τράπεζα Θεμάτων», η οποία θα παραμένει ως προαιρετικό, συμβουλευτικό “εργαλείο”, για εκπαιδευτικούς και μαθητές.
5. Αναβάθμιση της δημόσιας Τεχνικής, Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και την αναδιοργάνωση των προγραμμάτων των ΕΠΑ.Λ., για ισότιμη πρόσβαση των αποφοίτων τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Οι αλλαγές σε ΕΠΑ.Λ., ΕΠΑ.Σ. και Σ.Ε.Κ.
1. Κατάργηση των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Ε.Κ.) και αναδιαμόρφωση του μεταλυκειακού έτους των ΕΠΑ.Λ., από έτος μαθητείας, σε έτος ειδίκευσης αποφοίτων ΕΠΑ.Λ.
2. Επαναλειτουργία στα ΕΠΑ.Λ., από το σχολικό έτος 2015 – 16, των τομέων ειδικότητας των ΕΠΑ.Λ. και ΕΠΑ.Σ., που καταργήθηκαν με τον νόμο 4186/13.
Πανελλαδικές & Απολυτήριες Εξετάσεις
1. Για το τρέχον σχολικό έτος, οι διαδικασίες για την απόλυση από το Λύκειο και την εισαγωγή μαθητών Λυκείου στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση παραμένουν ως έχουν.
2. Για τη Γ’ Λυκείου, από το επόμενο σχολικό έτος – δηλαδή τους μαθητές που φοιτούν φέτος στη Β’ Λυκείου – θα δοθεί η δυνατότητα οι υποψήφιοι να μπορούν να επιλέξουν περισσότερα του ενός επιστημονικά πεδία.
3. Οι βαθμοί προαγωγής της Α’ και Β’ Λυκείου και απόλυσης Γ’ Λυκείου δεν θα προσμετρώνται στον βαθμό πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
4. Ανοίγει ο διάλογος για το νέο σύστημα εισαγωγής στα Α.Ε.Ι., με προοπτική την ελεύθερη πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Προσχολική και Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Ο αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε την ανάκληση της πρόσφατης εγκυκλίου του προηγούμενου Υπουργού Παιδείας, για την αλλαγή του ωρολογίου προγράμματος από τον Μάρτιο του 2015.
Τέλος, ο Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας, Τάσος Κουράκης, εξήγγειλε:
1. Την επαναφορά του θεσμού των Σχολικών Φυλάκων.
2. Την επαναφορά των εκπαιδευτικών Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, των 50 ειδικοτήτων που καταργήθηκαν, άμεσα, στα ΕΠΑ.Λ., καθώς και αυτών που τέθηκαν σε “διαθεσιμότητα”, σε δημόσια σχολεία, επαγγελματικά κέντρα, ΙΕΚ και Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας, όπου υπάρχουν εκπαιδευτικές και διοικητικές ανάγκες.
3. Τη σύνταξη από μηδενική βάση, του νομοσχεδίου για την Ειδική Εκπαίδευση.
4. Την επανένταξη των εκπαιδευτικών των ιδιωτικών σχολείων στο Υπουργείο Παιδείας, από το Υπουργείο Εργασίας, που ανήκουν μέχρι σήμερα.